آرشیو دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۱، شماره ۳۳۷۶
سیاسی
۲

گسترش مخالفت با تحریم ها در آستانه دور جدید مذاکرات

در حالی که زمان گفت وگوهای ایران و گروه 1+5، 25 فروردین (13 آوریل) تعیین شده است، آمریکا و همپیمانان اروپایی اش همچنان سیاست تحریم علیه ایران را دنبال می کنند، سیاستی که با مخالفت بسیاری از کشورها روبه رو شده است.

پس از آن که در حاشیه دیدار علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان با رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه وی از زمان انجام مذکرات میان ایران و گروه 1+5 در 25 فروردین خبر داد، گمانه زنی ها درباره محل برگزاری مذاکرات ادامه یافت و در حالی که هنوز درباره مکان مذاکرات توافقی حاصل نشده است، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا طی کنفرانسی مطبوعاتی در عربستان سعودی اعلام کرد که این نشست در استانبول ترکیه برگزار می شود. اعلام خبر برگزاری این دور از مذاکرات همراه با اقدام جدید دولت آمریکا برای تحریم نفت ایران بود.

با این حال مخالفت بسیاری از کشورها با این تحریم های آمریکا در حال گسترش است به نحوی که وزارت امور خارجه چین در واکنش به این تصمیم باراک اوباما اعلام کرد که واشنگتن حق مجازات یکجانبه دیگر کشورها را ندارد.

همچنین هند اعلام کرد که به واردات نفت خام از ایران ادامه خواهد داد. پیش از این نیز کشورهای عضو بریکس (روسیه، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی) در اجلاس خود در دهلی نو اعلام کردند که با وجود تحریم های آمریکا علیه ایران روابط تجاری خود را با این کشور نفتخیز کاهش نمی دهند. این گروه همچنین در بیانیه مشترک خود وقوع هرگونه جنگ بر سر برنامه هسته ای ایران را تقبیح و آن را برای همه کشورهای جهان فاجعه آمیز توصیف کرد.از سوی دیگر، بسیاری از تحلیلگران سیاسی، سفر رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در راس یک هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی به ایران را یک نشانه همکاری های گسترده اقتصادی و مبادلات 2 کشور در بخش های مختلف بویژه در حوزه انرژی ارزیابی کردند. به گفته صالحی قرار است با توجه به پتانسیل و استعدادهای طرفین برای ارتقای سطح روابط، حجم تبادلات تجاری میان ایران و ترکیه به 30 میلیارد دلار افزایش یابد.