آرشیو پنجشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۱، شماره ۳۳۷۹
سبک زندگی
۱۱

اگر بازی را از کودکان بگیریم، امکان تجربه زندگی به شیوه کودکانه را از آنها گرفته ایم

اهمیت اسباب بازی در دنیای کودکی

سهیل امیری
منبع: فرانس پرس

بازی در دنیای کودکی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بررسی های انجام شده درباره نقش بازی در رشد کودکان نشان داده است که همه کودکان از بازی به عنوان راهکاری برای ابراز احساسات خود استفاده می کنند و از طریق بازی از استرس و فشارهای روحی و روانی رهایی می یابند.

علاوه بر این کودکان از طریق بازی تجارب ارزشمندی می آموزند و از این رو می توانیم بگوییم اگر امکان بازی را از کودکان بگیریم به نوعی در دنیا را به روی آنها می بندیم و به آنها اجازه نمی دهیم زندگی را به شیوه کودکانه تجربه کنند. همچنین می توان آموزش مهارت های ارتباطی و در بعدی گسترده تر مهارت های اجتماعی را نیز از دیگر پیامدهای مثبت بازی در رشد اجتماعی کودک به شمار آورد. کودکان از طریق بازی نقش هایی را که قرار است در زندگی آینده بر عهده گیرند تمرین می کنند و برای ورود به زندگی آینده آماده می شوند. از این رو می توان گفت اسباب بازی ها یا ابزارهایی که کودکان برای بازی های مختلف از آنها کمک می گیرند نیز به اندازه بازی برای کودک اهمیت دارند.

تغییرات ایجاد شده در سبک زندگی افراد موجب شده است در دنیای امروز بازی های انفرادی جایگزین بازی های گروهی قدیمی شود و این موضوع موجب می شود انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودک بیش از پیش اهمیت پیدا کند.

به گفته کارشناسان بهتر است در انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودکان این نکته را مورد توجه قرار دهید که حتما باید اسباب بازی متناسب با سن کودک برای او تهیه کنید تا بتواند پاسخگوی نیاز ها و انتظارات کودک باشد و زمینه مناسبی را برای افزایش توان یادگیری کودک، استدلال و افزایش مهارت های فکری و شناختی کودک فراهم کند.