آرشیو شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۱، شماره ۳۳۸۰
سینما
۹

نکته هایی درباره «هیولایی در پاریس»

* پس از اکران عمومی فیلم در فرانسه، عموم نقدهایی که برای آن نوشته شد مثبت بود و دید خوبی نسبت به آن داشت. بجز چند نقد منفی، اکثر منتقدان این انیمیشن را فیلمی متوسط تا عالی ارزیابی کردند. نمره ای که منتقدان در کل به فیلم دادند، امتیاز 4 از 5 بود.

* یکی از نقدهای فرانسوی، هیولایی در پاریس را انیمیشن شاعرانه و پراحساس توصیف کرد و در ستایش از فیلم و ساخت آن تا جایی پیش رفت که حتی باعث تعجب سازندگانش شد.

* فیلم اواسط ماه اکتبر و در زمانی دورتر از فصل تابستان در فرانسه به نمایش عمومی درآمد. تعداد 617 سالن سینما در سراسر خاک این کشور فیلم را به نمایش گذاشتند و در هفته اول 300 هزار تماشاچی را جذب خود کرد. تحلیلگران اقتصادی سینما حضور این تعداد بیننده را یک شروع خوب و قابل قبول برای فیلم ارزیابی کردند. تعداد 18 سالن سینما که در شهر فرانسه فیلم را نمایش می دادند، توانستند در هفته اول اکران عمومی آن حدود 27 هزار تماشاچی را به داخل سالن های نمایش بکشانند. با این تعداد بیننده، انیمیشن لقب دومین کار موفق ماه را پس از فیلم اسکاری هنرمند (آرتیست) گرفت.

* برخی منتقدان سینما به شباهت های بین این انیمیشن با قصه کلاسیک «شبح اپرا» اشاره کردند و گفتند حتی نام های شخصیت های اصلی نمایش خیلی شبیه اسامی این نمایش معروف است. در عین حال، به شباهت های فیلم با «دیو و دلبر» (که در کنار نسخه کلاسیک فرانسوی زبان آن، یک انیمیشن هم توسط کمپانی والت دیزنی ساخته شده) هم اشاره می شود.

* موفقیت مالی فیلم در اروپا باعث شد تا بیبو برژرون، کارگردان فیلم اعلام کند قصد بازگشت به فرانسه و ادامه فعالیت فیلمسازی در کشور خود را دارد. او اعلام کرد پس از این به عنوان مهمان به آمریکا سفر خواهد کرد.

* لوک بسون، کارگردان و تهیه کننده سرشناس فرانسوی از برژرون دعوت کرد در آینده همکاری نزدیک تری با شرکت فیلمسازی او یورو پاکروپ داشته باشد.

* در حالی که برژرون در چند ماه اخیر با پیشنهادات متعدد کاری روبه رو بوده، ولی هنوز پروژه تازه ای را در دستور کار خود قرار نداده و گفته است می خواهد حداقل برای یک سال استراحت کند و از هیاهوی دنیای فیلمسازی دور باشد.