آرشیو سه‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۱، شماره ۳۳۸۳
جهان
۶

تبلیغات ریاست جمهوری 2012 فرانسه به طور رسمی آغاز شد

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 2012 فرانسه از روز گذشته تبلیغات نخستین مرحله رقابت های انتخاباتی خود را به طور رسمی آغاز کردند. به گزارش فارس، انتخابات ریاست جمهوری فرانسه این بار نیز همچون دفعات گذشته در 2 دوره طی روزهای 22 آوریل (3 اردیبهشت) و 6 می (17 اردیبهشت) برگزار خواهد شد و طی آن 10 نامزد به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت.

تبلیغات انتخاباتی نامزدها از دیروز آغاز شد و تا 20 آوریل (اول اردیبهشت) یعنی 2 روز پیش از آغاز دور نخست انتخابات ادامه خواهد داشت. هر نامزد می تواند در فاصله زمانی 9 تا 20 آوریل به مدت 43 دقیقه در قالب 10 تبلیغ 5/1 دقیقه ای و 8 تبلیغ 5/3 دقیقه ای به تشریح برنامه های خود بپردازد. شعارهای انتخاباتی نامزدها نیز در 2 نوبت از دیروز تا شنبه 14 آوریل (26 فروردین) و از 16 تا 20 آوریل (28 فروردین تا اول اردیبهشت) پخش خواهد شد.

بنابر اعلام شورای قانون اساسی جمهوری فرانسه به عنوان مرجع تعیین صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، اوا ژولی از حزب سبز (طرفداران محیط زیست)، مارین لوپن از حزب راستگرای افراطی، نیکلاسارکوزی از حزب اتحاد برای جنبش مردمی، ژان لوک ملانشون از حزب چپگرای افراطی، فیلیپ پوتو از حزب جدید ضدسرمایه داری، ناتالی آرتو از حزب کارگران، ژاک شومیناد از حزب همبستگی و پیشرفت (طیف چپ های هوادار ژنرال دوگل)، فرانسوا بایرو از حزب اتحاد برای دموکراسی، نیکلادوپنتنیون از حزب جمهوریت و فرانسوا اولاند از حزب سوسیالیست نامزدهای حائزصلاحیت برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور هستند.

طبق قوانین انتخاباتی فرانسه، دو نامزدی که در دور نخست انتخابات بیشترین میزان آرا را به خود اختصاص دهند، به دور دوم راه یافته و با یکدیگر به رقابت نهایی برای ورود به کاخ الیزه خواهند پرداخت. نیکلاسارکوزی، فرانسوا اولاند و مارین لوپن 3 کاندیدای مطرح در انتخابات آینده به شمار می روند، اما نظر سنجی ها حکایت از نبرد شانه به شانه سارکوزی و اولاند در دور نخست انتخابات دارد.