آرشیو پنجشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۱، شماره ۳۳۸۵
فرهنگ و هنر
۵

خسرو معتضد 10 داستان کوتاه درباره ملانصرالدین می نویسد

مقبره جعلی ملانصرالدین در ترکیه

خسرو معتضد گفت: 10 داستان کوتاه بر اساس داستان های کوتاه ملانصرالدین نوشته ام و سعی دارم در این کتاب ایرانی بودن این شخصیت را نشان دهم، چون کشور ترکیه اعلام کرده این شخصیت ترک است و مقبره او را نیز کشف کرده اند!

خسرو معتضد، نویسنده و مورخ درباره تازه ترین اثر خود «ملانصرالدین قهرمان طنز» به فارس گفت: کشور ترکیه از سال 1952 به این سو، اعلام کرده که ملانصرالدین ترک تبار و از اهالی آناتولی است.

این در حالی است که وی اصالتا اهل بخارا بوده و بسیاری از محققان و پژوهشگرانی که در قرن 19 به ایران آمده اند در نوشته های خود عنوان کرده اند که ملانصرالدین شخصیت ایرانی است.

این مورخ در خصوص ویژگی های کتاب خود گفت: من در این کتاب بیشتر تلاش کرده ام تا نشان دهم ملانصرالدین شخصیتی ایرانی است نه ترک. علاوه بر نوشته های من، حسین رحیم خانی نیز کاریکاتورهایی برای ملانصرالدین کشیده است که تعداد آنها به 170 عدد می رسد.

معتضد افزود: از قراین و شواهد این گونه به نظر می رسد که این شخصیت معاصر امیر تیمور بوده است. در مورد ملانصرالدین نمی شود گفت که شخصیتی خیالی است بلکه وجود داشته اما آنچه مشخص است ترک تبار نبوده است. اما ترک ها زرنگی به خرج داده و اخیرا مقبره ای هم برای او کشف کرده اند و هر سال جشنواره ای برای او برگزار می کنند.