آرشیو پنجشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۱، شماره ۳۳۸۵
جامعه
۱۷

طرح جدید مرخصی زایمان زنان شاغل

مشاور رئیس جمهور در امور زنان از ارائه طرحی برای افزایش مرخصی زایمان زنان شاغل به هیات وزیران خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، زهرا مجتهدزاده گفت: براساس طرحی که به هیات دولت ارسال شده است زنان شاغل پس از استفاده از مرخصی 6 ماهه دوره زایمان می توانند تا 3 سال از مرخصی بدون حقوق با بیمه استفاده کنند.

رئیس مرکز امور زنان همچنین افزود: براساس این طرح همچنین زنان شاغل می توانند تا 3 سال بعد از آن نیز به صورت دورکاری در منزل حضور داشته باشند.

وی درخصوص تعطیلی روزپنجشنبه برای بانوان شاغل نیز گفت: این درخواست در هیات دولت به تصویب رسیده است و براساس آن بانوانی که فرزند زیر 6 سال یا دانش آموز دوره ابتدایی دارند روز پنجشنبه برای آنان دورکاری محاسبه می شود. مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز امور بانوان نهاد ریاست جمهوری همچنین از تصویب حق عائله مندی برای بانوان شاغلی که سرپرست خانوار هستند خبر داد و گفت: بانوان شاغل همچنین در صورت تمایل می توانند به صورت نیمه وقت در دستگاه های دولتی مشغول به کار باشند.

مجتهدزاده افزود: بازنگری در قوانین جزائی و مدنی در حوزه زنان، ایجاد مرکز جامع کارآفرینی و توانمندسازی زنان در شورای عالی اشتغال و ایجاد پست سازمانی مشاوره بانوان در دستگاه های اجرایی را از دیگر برنامه هایی عنوان کرد که امسال در مرکز امور بانوان و خانواده نهاد ریاست جمهوری پیگیری می شود.

تسهیلات جدید مرخصی تحصیلی به دانشجویان باردار

وزیر علوم گفت: براساس ابلاغیه ای بانوان دانشجویی که صاحب فرزند می شوند، از زمان بارداری به مدت 2 سال می توانند از مرخصی بدون احتساب در سنوات تحصیلی خود استفاده کنند.

کامران دانشجو به فارس گفت: ما در دانشگاه ها بومی گزینی را به خصوص برای دانشجویان دختر در اولویت قرار دادیم و آیین نامه نقل و انتقال دانشجویان را نیز اجرا کردیم و سال گذشته 45 هزار متقاضی داشتیم.

دانشجو افزود: طبق این آیین نامه، دانشجویان بخصوص دانشجویان دختر می توانند به نزدیک ترین محل سکونت خود منتقل شوند.

به گفته وی، دانشجویان ایرانی خارج از کشور نیز می توانند برای تحصیل به داخل کشور بازگردند، ولی این که آنها بگویند ما در ایران درس می خوانیم، ولی در خارج امتحان می دهیم، این درست نیست.