آرشیو پنجشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۱، شماره ۳۳۸۵
ایران
۱۵

ایجاد زیرساخت های تفریحی در این تالاب ها باعث جذب گردشگر می شود

ضرورت احیای تالاب های پلدختر

فرماندار شهرستان پلدختر خواستار سرمایه گذاری برای احیا و توسعه امکانات گردشگری در تالاب های پلدختر شد.

فریدون رشیدی از خشک شدن تالاب گری بلمک پلدختر اظهار تاسف کرد و گفت: باید با نشست با اهالی روستا آن بخش از تالاب که قابلیت کشاورزی دارد جدا و مابقی برای احیای تالاب اختصاص داده شود.

وی با بیان این که تالاب گری بلمک به دلیل تغییرات کاربری در وضعیت خوبی نیست، عنوان کرد: اگر برنامه احیای این تالاب انجام شود، می توانیم شاهد ایجاد 250 شغل به صورت مستقیم در بین جوامع محلی باشیم.

فرماندار پلدختر به مهر گفت: این در حالی است که تالاب گری بلمک بیش از 80 درصد توان اکولوژیکی خود را از دست داده و این تالاب به دلیل زهکشی های انجام شده به یک تالاب فصلی کوچک و موقتی تبدیل شده است.

وی همچنین به وضعیت تالاب ولی عصر(عج) این شهرستان اشاره کرد و افزود: منابع طبیعی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و محیط زیست به موضوع ورود کنند و این منطقه را به قطب گردشگری تبدیل کنند.

فرماندار پلدختر با بیان این که این تالاب حتی از داشتن یک قایق محروم است، یادآور شد: برای تبدیل این تالاب به منطقه گردشگری نیاز به اصلاح کناره های آن است.

رشیدی ادامه داد: با توجه به این که در شهرستان پلدختر محدودیت امکانات تفریحی وجود دارد، سرمایه گذاری و ایجاد زیرساخت های تفریحی در تالاب ها در جذب گردشگر موثر خواهد بود.

وی با اشاره به نعمت حضور تالاب ها در این شهرستان گفت: تالاب های 11 گانه پلدختر ظرفیتی مهم و مناسب برای توسعه صنعت گردشگری است، زیرا براساس تحقیقات کارشناسان، ارزش اکولوژی تالاب از جنگل نیز بالاتر است.

فرماندار پلدختر گفت: پلدختر دارای تالاب های فصلی و دائمی همچون گری بلمک، گری جمجمه، تکانه، لفانه، کبود و زردابه است که تالاب گری بلمک با بیش از 500 هکتار وسعت، بزرگ ترین آنهاست.تالاب های شهرستان پلدختر در 12 کیلومتری جنوب شهر پلدختر قرار دارد و با مهاجرت پرندگان از مناطق سیبری این تالاب ها چشم انداز زیبایی پیدا می کند که چشم هر رهگذری را مجذوب خود می کند.وسعت این تالاب ها یا به اصطلاح «گری ها» بالغ بر 45 هکتار است که گری بلمک بزرگ ترین و گری سیه کوچک ترین آنهاست و همگی بجز گرگر در همه فصول سال از طراوت قابل توجهی برخوردار است و هرگز خشک نمی شود.