آرشیو شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۱، شماره ۳۳۸۶
اقتصادی
۴

صلاحیت مدیرانی که در ماجرای سوء استفاده بزرگ بانکی غفلت کرده اند لغو خواهد شد

آغاز فاز جدید رد صلاحیت مدیران بانکی

یک مقام مسوول در بانک مرکزی از آغاز مرحله جدید تایید صلاحیت مدیران بانکی در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: مدیران بانکی که تخلف آنها در پرونده فساد بزرگ بانکی محرز شود، مادام العمر از فعالیت بانکی محروم می شوند.

این مقام بانک مرکزی که تمایلی به افشای نامش نداشت، در گفت وگو با مهر اظهار کرد: تایید صلاحیت مدیران بانکی که پیش از این از سوی بانک مرکزی انجام شده بود، به صورت موقت بوده و نه دائمی، اما بازرسان بانک مرکزی و معاونت نظارت این بانک بر عملکرد سالانه آنها نظارت می کنند.

وی افزود: این بانک، مراحل مختلف پرونده دادگاه فساد بزرگ بانکی را به صورت دقیق رصد و از سویی نیز خود، مدیران بانک ها را کنترل می کند.

به گفته این مقام مسوول بانک مرکزی، در آینده ای نزدیک در مجمع عمومی بانک های دولتی و خصوصی به صاحبان سهام اعلام می کنیم در انتخاب دوباره افرادی که در مسیر دریافت وام و تنزیل در ارتباط با پرونده فساد بزرگ مالی کم کاری، غفلت یا ضعف نظارتی داشته باشند، تجدیدنظر کنند. در غیر این صورت، بانک مرکزی راسا در این باره اقدام خواهد کرد.

وی تاکید کرد: در مواردی نیز که تخلف مدیران بانکی در این پرونده عمدی یا محرز شناخته شود، صلاحیت آنها به صورت کامل (مادام العمر) رد می شود.

این مقام مسوول در بانک مرکزی افزود: ممکن است افرادی باشند که در دادگاه تبرئه شوند، اما به دلیل ضعف نظارتی و محرز شدن آن برای بانک مرکزی، جزو گروه ردصلاحیت شدگان باشند.

به گفته وی، بررسی و نظارت در صلاحیت مدیران بانکی صرفا به پرونده فساد بانکی و بانک هایی که درگیر این موضوع بوده اند، ختم نخواهد شد بلکه شامل سایر بانک هایی که مجوز آنها از سوی شورای پول و اعتبار به دلیل تخلف باطل می شود یا تغییر می کند، نیز می شود و در این بخش ها فعالیت های بانکی مدیران تا اطلاع ثانوی متوقف خواهد شد.

این مقام بانک مرکزی به مدیران و اعضای هیات مدیره بانک ها هشدار داد در صورت مشاهده تخلف در بانک خود، موارد را به صاحبان سهام یا مراجع نظارتی و همچنین بانک مرکزی اطلاع دهند.