آرشیو شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۱، شماره ۳۳۸۶
اقتصادی
۴

ایران 100 شرکت اروپایی را تحریم کرد

مدیرکل دفتر مقررات واردات و صادرات سازمان توسعه تجارت ایران از توقف ثبت سفارش واردات کالااز 100 شرکت اروپایی از سوی ایران خبر داد و گفت: این اقدام در پاسخ به مواضع خصمانه کشورهای اروپایی در مقابل اقتصاد ایران اتخاذ شده است.

احسان خدایی در گفت وگو با مهر با تایید خبر توقف مراودات تجاری ایران با 100 شرکت اروپایی گفت: در مقابل مواضع خصمانه ای که اتحادیه اروپا بر علیه ایران داشته و برخلاف عرف تجارت بین المللی و قوانینی که سازمان ملل متحد وضع کرده، ایران را مورد محدودیت اقتصادی قرار داده است، جمهوری اسلامی ایران مراودات تجاری خود را با 100 شرکت اروپایی متوقف کرد.

وی افزود: در مرحله اول، این محدودیت تجاری برای آن دسته از شرکت ‍ هایی صورت گرفته است که کالاهای لوکس و مصرفی به ایران صادر می کردند، بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران نیز جلوی واردات آن را گرفته است.

وی تصریح کرد: این اقدام در گام اول صورت گرفته و به این شرکت ها نیز به صورت رسمی اعلام شده است.

خدایی اظهار کرد: این اقدام جمهوری اسلامی ایران به این دلیل صورت گرفته تا به کشورهای اروپایی نشان دهد که مواضع تجاری را با مواضع سیاسی یکسان نبینند بلکه بایدمواضع بنگاه های اقتصادی با مواضع سیاسی کشورها کاملامتفاوت باشد.

پیش از این اعلام شده بود که ایران قصد دارد در اقدامی پیش دستانه واردات کالااز 100 شرکت اروپایی را تحریم کند.ایران در سال گذشته در حدود 500 ردیف تعرفه ای واردات و در حدود 3600 ردیف تعرفه ای صادرات داشته است. به عبارت دیگر، کشورمان در سال 90 از حدود 69 کشور دنیا کالاوارد و به حدود 169 کشور دنیا کالاصادر کرده است.