آرشیو شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۱، شماره ۳۳۸۶
اقتصادی
۴

تعرفه گاز خانگی تغییر می کند

مدیر گازرسانی شرکت گاز با تشریح جزئیات تغییرات تابستانی محاسبه تعرفه و گازبهای مشترکان خانگی گفت: تغییرات جدید در تعرفه گاز خانگی در 2 دوره 15 و 31 اردیبهشت امسال اعمال می شود.

مجتبی شیخ بهایی در گفت وگو با مهر افزود: بر اساس اعلام ستاد هدفمندی یارانه ها تاکنون هیچ تغییری مبنی بر افزایش گازبهای مشترکان خانگی برای ورود به دوره گرم سال اعمال نشده است.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز با اعلام این که بر این اساس گازبهای مشترکان خانگی ساکن در اقلیم 3 و 4 از 15اردیبهشت سال جاری با تعرفه های دوره گرم سال محاسبه می شود، تصریح کرد: تعرفه گاز مشترکان خانگی ساکن در اقلیم یک و دو هم از 31 اردیبهشت ماه مطابق با دوره گرم سال در نظر گرفته می شود. این عضو هیات مدیره شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر این که قطعا بهای گاز در دوره سرد سال نسبت به دوره گرم سال ارزان تر است، اظهار کرد: در مجموع با توجه به کاهش مصرف گاز در بخش خانگی در ایام تابستان مشترکان خانگی مشکلی در پرداخت قبوض گاز نخواهند داشت.

وی در خصوص قطع گاز مشترکان بدهکار شرکت ملی گاز، بیان کرد: در شرایط فعلی مشترکان بدهکار در بخش خانگی، تجاری، صنایع و نیروگاه ها حدود 2 هزار میلیارد تومان بدهی به دولت دارند. این مقام مسوول با اشاره به ابلاغ مصوبه جدید دولت برای قطع گاز مشترکان بدهکار، تاکید کرد: هم اکنون صنایع و نیروگاه ها در صدر فهرست مشترکان بدهکار دولت قرار دارند.

شیخ بهایی با یادآوری این که تاکنون 80 درصد مشترکان خانگی و تجاری نسبت به پرداخت مبالغ قبوض گاز خود اقدام کرده اند، یادآور شد: پیش بینی می شود با مصوبه اخیر دولت حجم بدهی های گاز مشترکان کاهش یابد. با توجه به اجرای سیاست شهرستانی منطقه ای در محاسبه گازبهای مشترکان بخش خانگی، متوسط مصرف گاز طبیعی در بیش از 360 شهر ایران مطابق با 4 اقلیم آب و هوایی تعیین شده که بر این اساس شهرهای سردسیر مجاز به مصرف گاز بیشتری نسبت به شهرهای گرمسیری هستند.