آرشیو شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۱، شماره ۳۳۸۶
ایران
۱۶
دکتر سلام

رابطه تغذیه و سرطان

خوانندگان می توانند با ارسال پیامک به سامانه 30000706 سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر شب ساعت 21 از شبکه آموزش پخش می شود، پاسخ خود را دریافت کنند. امروز دکتر آزاده، متخصص درمان سرطان و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به پرسش ما پاسخ می دهد.

اهمیت تغذیه در جلوگیری از بیماری ها چیست؟
یکی از مباحث مهم پیشگیری از سرطان بحث تغذیه قبل، بعد و در حین سرطان است و سوال اصلی این است که چگونه روش های غذایی را تصحیح کنیم تا بیشتر سرطان ها بخصوص سرطان های شایع را کنترل کنیم؟

مهم ترین مساله، کنترل تغذیه از دوران کودکی است، زیرا کنترل خطر این بیماری مهلک نیاز به زمان دارد. عادات غذایی انسان ها از بچگی شکل می گیرد، پس الگوی تغذیه ای باید از کودکی شروع شود.

سرطان، دیابت، فشارخون و بیماری های قلبی عروقی زمینه ارثی مشترک دارد، اما برخی عوامل مثل سیگار، چربی ها و گوشت قرمز زمینه ساز این بیماری ها هستند.

اضافه کردن میوه جات و سبزیجات خام به سبد غذایی و استفاده نکردن از فست فودها که دومین عامل ایجاد مرگ و میر بشر هستند، می تواند از بسیاری عوامل تهدید سلامتی جلوگیری کند. توصیه می کنیم تا جایی که امکان دارد بچه ها را از خوردن فست فود منع کنید، اگر کودکانمان را دوست داریم باید با ترویج تغذیه درست و تاکید بر پخت غذا به روش سنتی تغذیه، الگوی تغذیه آنها را اصلاح کنیم.