آرشیو چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۱، شماره ۳۳۹۰
جهان
۶

آغاز دور دوم محاکمه قاتل نروژی

دومین روز از محاکمه آندرس برویک، قاتل نروژی که سال گذشته میلادی 87 نفر را در 2 عملیات تروریستی به قتل رسانده بود، روز گذشته از سر گرفته شد. این در حالی بود که روز اول محاکمه وی با حواشی و اتفاقات فراوانی همراه بود.

به گزارش فارس، حدود 1500 نفر خبرنگار و گزارشگر از شبکه ها و رسانه های مختلف تلویزیونی به اسلو سفر کرده اند تا در جریان برگزاری جنجالی ترین دادگاه تاریخ این کشور شمال اروپا قرار گیرند. در جلسه نخست بیش از 100 صندلی جلسه دادگاه به خبرنگارانی اختصاص یافته بود که سعی داشتند سوژه های خبری مربوط به این دادگاه را به سرعت در اختیار رسانه های خود قرار دهند. با وجود این سلام فاشیستی آندرس برویک به حضار دادگاه و اشک ریختن وی هنگام قرائت اتهاماتش، مهم ترین سوژه های خبری خبرنگاران بود.

نماینده دادستان در ابتدای جلسه اتهامات قاتل نروژی را بمبگذاری در مقابل مقر حزب کارگر در مرکز شهر اسلو و همچنین تیراندازی دسته جمعی در جزیره اوت اویا دانست. بر اثر بمبگذاری در مرکز شهر اسلو 8 نفر از شهروندان نروژی جان خود را از دست دادند. پس از این حادثه آندرس برویک به جزیره اوت اویا رفت و با پوشیدن لباس پلیس وارد محل عملیات شد. او به مدت بیش از یک ساعت ده ها نوجوان و جوانی را به رگبار بست که برای حضور در کمپ تابستانی حزب کارگر در این جزیره حضور پیدا کرده بودند. این حادثه منجر به کشته شدن 69 نفر شد. کوچک ترین قربانی حادثه 14 سال داشت و در کل 56 نفر از قربانیان زیر 20 سال داشتند.0 بیشتر قربانیان بر اثر اصابت گلوله به سرشان کشته شدند.آندرس برویک زمانی که در مقام دفاع از خود ظاهر شد اشک ریخت و بار دیگر بر جنایتی که صورت داده بود، مهر تایید زد. برویک خطاب به خانواده قربانیان گفت، چاره ای جز کشتار فرزندان آنها نداشته است، چرا که هدف او مقابله با چند ملیتی و چند فرهنگی شدن جامعه نروژ بوده است. قاتل نروژی همچنین دادگاه را فاقد صلاحیت لازم برای بررسی پرونده اش خواند و اساسا از حضورش در جلسه محاکمه ابراز تعجب و نارضایتی کرد. برویک همچنین از دادگاه خواست تا او را نه تنها بابت جنایاتش محاکمه نکند بلکه دستور آزادی وی را بدهد! او به وکلای خود نیز اعلام کرده است که در خصوص آزادی فوری و بی قید و شرط وی نهایت تلاش خود را صورت دهند.