آرشیو پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۱، شماره ۳۳۹۱
صفحه آخر
۲۰
خبر روز

طراحی بزرگراه های هوایی برای ماشین های آینده

در حالی که به گفته محققان استفاده از ماشین های پرنده تا 3 دهه آینده به پدیده ای متداول تبدیل خواهد شد، مهندسان هوافضا پروژه طراحی بزرگراه های هوایی را آغاز کرده اند.

به گزارش ایسنا، طی یک ماه اخیر ماشین پرنده V PAL در اروپا و Transition در آمریکا مورد آزمایش قرار گرفته و به مرحله تولید تجاری رسیده؛ همچنین محققان سوئیسی نیز در حال بررسی 10 مدل اولیه خودروی پرنده هستند.

در چنین شرایطی خودروهای زمینی با قابلیت تبدیل شدن به ماشین های پرنده به قدری به واقعیت نزدیک شده است که مهندسان هوافضا از آغاز طراحی شبکه جاده ای در هوا برای تسهیل عبور و مرور این ماشین ها خبر می دهند که می تواند تا حدود زیادی به حل مشکل ترافیک روی زمین نیز کمک کند. اگرچه این ایده بیشتر به فیلم های علمی تخیلی شباهت دارد، اما توسعه شبکه دیجیتالی بزرگراه های هوایی برای کنترل ترافیک ماشین های پرنده به اندازه توجه به سیستم حمل و نقل زمینی حائز اهمیت است.

به این منظور تیمی از محققان دانشگاه لیورپول پروژه استفاده از فناوری موقعیت یاب (GPS) به همراه سیستم پیشرفته تشخیص راداری برای طراحی بزرگراه های هوایی را در دستورکار دارد.

آنها معتقدند پرواز با خودروهای پرنده در 20 تا 30 سال آینده متداول خواهد شد و هدف از طراحی نقشه بزرگراه های هوایی، کنترل ترافیک هوایی و پیشگیری از برخورد ماشین های پرنده با هواپیماهای بزرگ و بالگردهاست.