آرشیو یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۳۳۹۳
سیاسی
۲

تهران خواستار توضیح دولت آمریکا در خصوص اظهارات تونر در مورد جزایر ایرانی شد

احضار سفیر سوئیس به وزارت امور خارجه

در پی اظهارات مداخله جویانه معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درخصوص سفر رئیس جمهور کشورمان به جزیره ابوموسی، سفیر سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران توسط مدیرکل آمریکای شمالی وزارت امور خارجه فراخوانده شد.

10 روز پیش محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور کشورمان در سفر استانی هیات دولت به استان هرمزگان، از جزیره ابوموسی بازدید کرد که این اقدام با ادعای گستاخانه و اعتراض امارات در این رابطه همراه شد. به دنبال این امر شورای همکاری خلیج فارس نیز در اجلاس فوق العاده خود از موضع امارات در این باره حمایت کرده و سفر رئیس جمهور ایران به این جزیره را «تحریک آمیز» خواند. همچنین سفرا و نمایندگان عربستان و امارات متحده عربی در نامه ای برای بان کی مون، ادعاهایی را در مورد سفر رئیس جمهور مطرح کردند.

در این میان، مارک تونر، معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در بیانیه ای مداخله جویانه با ادعای حمایت از حل مسالمت آمیز اختلاف امارات متحده و ایران بر سر جزایر سه گانه، از احمدی نژاد به خاطر سفر به ابوموسی انتقاد کرد.

وی گفت: ایالات متحده از تلاش های امارات متحده عربی در این زمینه تقدیر می کند و از ایران می خواهد به ابتکارهای امارات متحده عربی برای حل این مساله از طریق مذاکره مستقیم، دیوان بین المللی دادگستری (لاهه) یا دیگر مجامع دیگر بین المللی پاسخ مثبت دهد.

به دنبال چنین رویکردی بود که لیویا لئو آگوستی، سفیر سوئیس در تهران که به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران فعالیت می کند به وزارت امور خارجه احضار شد.

در این دیدار، مدیرکل آمریکای شمالی وزارت امور خارجه، جزیره ابوموسی را همانند سایر جزایر ایرانی خلیج فارس جزء لاینفک جمهوری اسلامی ایران دانست و تاکید کرد: سفر رئیس جمهور همانند سایر سفرهای استانی است.

وی اظهارات مقام آمریکایی را دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران دانست و ضمن محکوم کردن آن، خواهان توضیح دولت آمریکا در این زمینه شد.

سفیر سوئیس نیز پس از استماع نظرات وی اعلام کرد، مراتب را به دولت آمریکا منعکس و نتیجه را اعلام خواهد کرد.