آرشیو یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۳۳۹۳
اقتصادی
۴

بانک جهانی:هدفمندی یارانه ها فقر مفرط را در ایران کاهش داد

بانک جهانی در گزارشی با اشاره به این که اقتصاد ایران به سمت آزاد شدن پیش می رود، تصریح کرد: هدفمندی یارانه ها فقر مفرط در ایران را شدیدا کاهش داد، اما صنعت به دلیل عدم دریافت سهم خود درگیر افزایش قیمت انرژی شده است. به گزارش فارس، بانک جهانی در گزارشی اختصاصی به بررسی وضعیت شاخص های کلان اقتصادی ایران و موضوعاتی مثل هدفمندی یارانه ها و تحریم ها پرداخته است.

در ابتدای این گزارش که در صفحه ویژه ایران در پایگاه اینترنتی بانک جهانی قرار داده شده، آمده است: ایران از نظر تولید ناخالص داخلی بین کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، با تولید 400 میلیارد دلار در سال 2011 میلادی، پس از عربستان در جایگاه دوم قرار گرفته و از نظر جمعیت نیز با 78میلیون نفر، پس از مصر دومین کشور پرجمعیت منطقه به شمار می رود.

بر اساس این گزارش، دولت ایران یک سلسله اصلاحات عمیق در سیستم اختصاص غیرمستقیم یارانه ها صورت داده است که در صورت موفقیت، به صورت ملموسی بازدهی هزینه ها و فعالیت های اقتصادی را افزایش خواهد داد. مجموع کل رقم یارانه ها حدود 26 درصد کل تولید ناخالص داخلی کشور در سال 2008 - 2007 (تقریبا حدود 2 / 77 میلیارد دلار) برآورد شده است. در شرایطی که اجرای این طرح موجب افزایش قیمت فرآورده های نفتی، آب، برق، نان و برخی دیگر از کالاها شده، دولت برنامه پرداخت نقدی یارانه ها به مردم را در دستور کار قرار داده است.

برآوردهای اولیه نشان می دهد که طرح پرداخت نقدی یارانه ها توسط دولت، موجب کاهش قابل توجه فقر شدید و نابرابری درآمدی در سطح جامعه ایران شده است. با این حال، برنامه دولت برای کمک به بخش صنعت، که قرار بود سهمی 30 درصدی از درآمد حاصل از هدفمندسازی یارانه ها را دریافت کند، کند بوده است، زیرا پرداخت نقدی یارانه ها به مصرف کنندگان، بیش از برآورد های قبلی پرهزینه بوده است.