آرشیو یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۳۳۹۳
سلامت
۱۶
دکتر سلام

میگرن کودکانه

خوانندگان می توانند با ارسال پیامک به سامانه 30000706 سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر شب ساعت 21 از شبکه آموزش پخش می شود، پاسخ خود را دریافت کنند. امروز دکتر امیر سالاری، فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه بقیه الله الاعظم به پرسش ما پاسخ می دهد.

نشانه های سردرد در کودکان چیست؟

آیا پیش آمده فرزند شما از سردرد شکایت کند؟ بچه ها حتی قبل از این که بتوانند صحبت کنند، سردرد دارند، اما نمی توانند بگویند و زمانی که به حرف می آیند، از سردرد شکایت می کنند.

شایع ترین سردرد در کودکان میگرن است. بعضی پدر و مادرها به آن اهمیت نمی دهند و بعضی دیگر سردرد را به مشکلات چشمی بچه ها مربوط می دانند، اما به طور معمول مشکلات چشمی همراه با سردرد نیست.

اگر کودکی، نیمه شب با سردرد بیدار شود، باید آن را یک مشکل مهم تلقی و بسرعت به پزشک مراجعه کرد. اما اگر گاه و بیگاه از سردرد شکایت می کند، می توان با داروی مسکن، آن را کنترل کرد.

یکی دیگر از شایع ترین سردردها؛ سردردهای اضطرابی و هیجانی است. کودکانی که مبتلابه این نوع سردردها هستند، باید محیط زندگی آرامی داشته باشند. اگر کودکی در مدرسه مشکل درسی دارد، اعتماد به نفس ندارد، تحت فشار است و به این دلایل یک بار در هفته دچار سردرد می شود، می توان با مصرف مسکن، مشکل آن را رفع کرد، اما اگر کودکی بیش از یک بار در هفته سردرد می گیرد، باید به پزشک مراجعه کند، زیرا منشا سردرد باید در وی بررسی شود. اگر احتمال وجود مشکلات مغزی در کودک رد شود، می توان با بهره گیری از درمان های ساده، زندگی راحت و شادی را برای کودکان فراهم کرد.