آرشیو دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۳۳۹۴
صفحه آخر
۲۰
مکث

بهره مندی نابرابر دانشجویان از یارانه کتاب

کیوان امجدیان

این روزها آرام آرام به ایام برگزاری نمایشگاه کتاب نزدیک می شویم. نمایشگاهی که به میزان زیادی در رونق بازار کتاب موثر است و هر سال گروه زیادی را میزبانی می کند.

سال گذشته اگر چه نمایشگاه با نظم قابل قبولی برگزار شد و اغلب ناشران و نویسندگان از وضعیت این نمایشگاه رضایتی نسبی داشتند اما با این اوصاف در برخی موارد مشکلاتی وجود داشت.

یکی از این موارد میزان توجه به دانشجویان و فراهم کردن امکان خرید کتاب برای آنها بود.

سال گذشته یارانه ای که برای خرید کتاب دانشجویان اختصاص داشت 20 میلیارد تومان بود که در قالب بن خرید کتاب یا کارت های الکترونیک خرید کتاب در اختیار آنها قرار گرفت. از سوی دیگر علاوه بر میزان نه چندان مناسب این مبلغ، وضعیت بانک عامل صادرکننده کارت های الکترونیکی و عدم ارائه سرویس مناسب به دانشجویان موجب ایجاد صف های طویل شده بود و دانشجویان شهرستانی هم که کمی دیرتر از تهرانی ها امکان حضور داشتند، درصد کمتری از این یارانه نصیبشان شد اما امسال با افزایش مبلغ یارانه از 20 میلیارد به 70 میلیارد تومان به نظر می رسد بخشی از این مشکل مرتفع شده است و دانشجویان قاعدتا امسال از یارانه خوبی برای خرید کتاب سود خواهند برد.

اما با این اوصاف اگر تمهیدی برای تساوی استفاده دانشجویان تهرانی و شهرستانی از این یارانه ها وجود نداشته باشد، به طور طبیعی مجددا دانشجویان شهرستانی از این یارانه ها سودی نخواهند برد و درصد زیادی از این یارانه ها به دانشگاه های تهران وارد خواهد شد.

از سوی دیگر، شاید انتخاب بانک عاملی دیگر که توانایی پاسخگویی به این حجم زیاد از مخاطبان را داشته باشد می تواند در هدایت صحیح یارانه و تقسیم عادلانه آنها از یکسو و رضایت دانشجویان نقش عمده ای داشته باشد.

به هر حال امید آن می رود مسوولان و برگزارکنندگان بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب از این موضوع غافل نشده باشند و با برنامه ریزی و سیاستگذاری درست از تکرار اتفاقات سال گذشته جلوگیری کنند.

امید به این که این دوره از نمایشگاه کتاب از دوره های قبل نیز بهتر برگزار شود.