آرشیو یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۲۰۱۹۵
اخبار اقتصادی
۴

علی رغم جوسازی رسانه های غربی صادرات نفت ایران به چین افزایش یافت

برخلاف جوسازی رسانه های غربی مبنی بر تبعیت چین از تحریم های نفتی ایران و کاهش واردات نفت از این کشور، شرکت نفت ایران از افزایش صادرات نفت به چین خبر داد.

مدیر امور بین الملل شرکت نفت ایران در این باره با اشاره به افزایش حجم صادرات نفت خام ایران به چین تاکید کرد: برای صادرات نفت خام به چین مشکلی وجود ندارد.

سیدمحسن قمصری در گفت وگو با ایسنا با اعلام این که کشور چین هنوز بزرگترین واردکننده نفت خام ایران است، اظهار کرد: صادرات نفت خام ایران به چین نسبت به سال گذشته اندکی افزایش یافته است.

وی از کشور هند به عنوان دومین واردکننده نفت خام ایران نام برد و افزود: علاوه بر این که این دو کشور از نظر قراردادهای بلند مدت بیشتر حجم واردات نفت خام را از ایران دارند، محموله هایی را نیز به صورت اسپات وارد می کنند، که در مجموع دو کشور چین و هند بزرگترین واردکنندگان نفت ایران هستند.

پیش از این از مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت با اعلام این که تا پایان سال 2012 با همه مشتری ها قرارداد فروش نفت تمدید شده است، از قراردادهای چهار تا پنج ساله، بیشتر شرکت اروپایی برای خرید نفت ایران خبر داده بود.

هزینه 500 میلیون دلاری تحریم ایران

در همین حال وزیر نفت سریلانکا که تحت فشار آمریکا برای کاهش واردات نفت از ایران قرارداد اعلام کرده که سریلانکا برای کاهش واردات نفت از ایران باید بیش از 500 میلیون دلار هزینه بدهد.

این مقام نفتی سریلانکا با بیان این که بخش مهمی از ظرفیت سیستم تنها پالایشگاه این کشور به پالایش نفت ایران اختصاص دارد و سریلانکا برای تغییر این سیستم باید 500 میلیون دلار خرج کند.

به گفته رویترز سریلانکا 93 درصد نفت خام موردنیاز خود را از ایران تامین می کند ولی قصد دارد با توجه به فشارهای آمریکا این رقم را به 20 درصد کاهش دهد.