آرشیو یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۲۰۱۹۵
اخبار خارجی
۱۶

زنان عضو حزب حاکم ترکیه خواستار پایان دادن به سکولاریسم و ممنوعیت حجاب شدند

زنان عضو حزب حاکم «عدالت و توسعه» ترکیه خواستار رفع ممنوعیت حجاب اسلامی در مجامع عمومی و گنجاندن آن در قانون اساسی جدید این کشور شدند.

به گزارش ایرنا، زنان عضو حزب حاکم عدالت و توسعه درخواست خود مبنی بر رفع ممنوعیت حجاب اسلامی در مجامع عمومی را به «جمیل چیچک» رئیس مجلس ملی ترکیه ارائه کردند.

زنان حزب حاکم ترکیه همچنین در درخواست خود خواستار اهمیت بیشتر به دین، خانواده و دموکراسی و متوقف کردن هرگونه اعمال سکولاریسم در قانون اساسی جدید ترکیه شدند.

کمیسیون مصالحه مجلس ملی ترکیه متشکل از نمایندگان چهار حزب، تهیه پیش نویس قانون اساسی جدید این کشور را آغاز کرده اند و پیش از این اعلام شده بود که قانون اساسی جدید ترکیه تا پایان سال جاری برای تایید به همه پرسی گذاشته خواهد شد.

همزمان با آغاز به کار مجلس ترکیه در سال گذشته برای تدوین قانون اساسی جدید این کشور، شماری از نهادهای مدنی ترکیه با تشکیل مجمعی مشترک تحت عنوان مجمع دعوت به حجاب اسلامی فعالیت خود را برای حمایت از دانش آموزان و دانشجویان محجبه و رفع موانع استخدام بانوان محجبه در دوایر دولتی آغاز کردند.

«مظفر کاراویل» رئیس مجمع یاد شده با صدور اطلاعیه ای، خواهان تامین حق مشروع زنان و دختران در استفاده از حجاب شد و افزود: این حق باید در قانون اساسی جدید گنجانده شود.

وی با اشاره به اینکه قانون اساسی جدید ترکیه باید حامی عرف و عادات اسلامی مردم ترکیه باشد، افزود: آنانی که از دموکراسی و آزادی سخن می گویند، مانع از استفاده از حجاب که یک دستور الهی است، شده اند.کاراویل گفت: ما می خواهیم که زنان، دختران و خواهرانمان که براساس وظیفه دینی خود حجاب اسلامی را رعایت می کنند، آزادانه در مدارس، دانشگاه ها و دوایر دولتی حضور داشته باشند.موضوع حجاب اسلامی در ترکیه به رغم اینکه حدود 9 سال از آغاز اقتدار حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان می گذرد، همچنان لاینحل مانده و دانش آموزان محجبه از ورود به مدارس محروم مانده اند.