آرشیو دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۳۳۹۸
جهان
۶

مذاکرات دوجانبه گروه های فلسطینی برای آشتی ملی

سران و رهبران گروه های فلسطینی با سفر به کشورهای مختلف سعی دارند روند آشتی ملی را تسریع بخشند. در جهت همین هدف، هیات رهبری جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) به ریاست خالد مشعل با هیات سازمان اطلاعات مصر و مراد موافی، رئیس این سازمان در قاهره دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش ایسنا، سامی خاطر، عضو دفتر سیاسی حماس در این باره به مرکز اطلاع رسانی فلسطین گفت: در این دیدار 3 پرونده و مساله اساسی مورد بحث و بررسی قرار گرفت که نخستین مورد، مساله اسیران اعتصاب غذاکننده در زندان های رژیم صهیونیستی بود. ما برادران مصری را در جریان مشکل موجود در زندان ها و حجم آن قرار دادیم و تاکید کردیم وضعیت اسیران در داخل زندان های صهیونیستی، اتخاذ مجموعه ای از اقدامات رسانه ای، سیاسی و مردمی به منظور اعلام همبستگی با آنها را می طلبد.

وی افزود: مساله دوم به آشتی ملی مربوط می شد و با توجه به این که مصر طرف ناظر بر آشتی ملی است و جنبش حماس هم سعی در پیگیری تلاش های صورت گرفته در این زمینه به منظور از بین بردن موانع اجرای توافق آشتی را دارد، در دیدار با طرف مصری این مساله مورد بررسی قرار گرفت. وی سومین مساله مورد بحث در دیدار هیات جنبش حماس با هیات سازمان اطلاعات مصر را بازسازی نوار غزه عنوان کرد و گفت: ما در دیدار با مسوولان مصری مساله بازسازی غزه و لزوم تشریک مساعی در این زمینه را مورد بحث قرار دادیم. از سوی دیگر، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان که روز شنبه در چارچوب سفری 4 روزه وارد تونس شد، در پایان دیدار با منصف المرزوقی، رئیس جمهور تونس گفت: «ما درباره آشتی فلسطینی ها مذاکره کردیم و همچنین به بررسی نقش تونس پرداختیم که می تواند در پایان دادن به اختلافات تاثیر بسزایی داشته باشد.»