آرشیو دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۳۳۹۸
جامعه
۱۷

شرایط برای اتباع غیرمجاز افغان سخت تر می شود

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استان تهران با بیان این که پایان خرداد ساماندهی تمامی اتباع افغان شناسایی شده در طرح پایان می یابد، از برخورد نیروی انتظامی با افغان های غیرمجاز از ابتدای تابستان 91 خبرداد.

عیسی موسوی نسب در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: خردادماه آخرین مرحله طرح ساماندهی اتباع افغان که در طرح شرکت کرده اند عملیاتی می شود و پس از آن با افرادی که به صورت غیرمجاز در کشور حضور دارند و همچنین با کارفرمایانی که این افراد غیرمجاز را به کار گرفته باشند، برابر قانون به طور جدی برخورد می شود.

وی با اشاره به این که پس از پایان خرداد، هیچ تبعه تعیین تکلیف نشده ای در کشور وجود نخواهد داشت، افزود: پس از پایان این مهلت دیگر با مقوله ای به نام برگه بازگشت در کشور مواجه نمی شویم و بنابراین در صورتی که تبعه ای در کشور باشد، برگه خروج آنها باطل و از نظر قوانین ایران غیرمجاز تلقی می شود و طبق قانون با آنها برخورد خواهد شد.

به گفته موسوی نسب، در حال حاضر یک میلیون پناهنده در کشور سکونت دارند که تبعه مجاز هستند و یک میلیون و 500 هزار تبعه افغان نیز در طرح ساماندهی شناسایی و تعیین تکلیف شده اند.

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استان تهران افزود: گذرنامه اتباع افغان متاهل ثبت نام شده در طرح نیز تا 19 خرداد امسال صادر می شود و این افراد باید به منطقه ای که در آن برگه نوبت دریافت کرده اند مراجعه و برای اخذ گذرنامه اقدام کنند.

با اجرای طرح ساماندهی، هر نوع ورود و خروج به کشور بویژه برای اتباع افغان تنها از مجاری قانونی انجام می شود و کسانی که تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند و تعیین تکلیف شده و از کشور خارج شده اند در صورتی که تمایل داشته باشند به ایران بازگردند باید پس از اخذ گذرنامه به صورت قانونی باشد.