آرشیو سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۳۳۹۹
جهان
۶

هزاران اسپانیایی علیه دولت تظاهرات کردند

ده ها هزار نفر از مردم اسپانیا روز یکشنبه در اعتراض به کسری بودجه و ادامه برنامه های ریاضتی دولت در شهرهای مختلف اقدام به برگزاری تظاهرات کردند.

دولت محافظه کار اسپانیا که ماریانو راخوی نخست وزیر این کشور آن را اداره می کند، اجرای برنامه سنگین ریاضت اقتصادی را در دستور کار دارد. بنابر این برنامه، فقط در بخش های آموزش و درمان 10 میلیارد یورو صرفه جویی خواهد شد.

معترضان با برگزاری این تظاهرات از دولت خواستند تا برای مقابله با کسری بودجه تنها از راهکار کاهش بودجه های اختصاصی در این بخش ها استفاده نکند. بلکه به جای آن، راهکارهایی برای رشد بیابد.

به گزارش فارس، معترضین در بیش از 50 شهر اسپانیا فراخوان برگزاری تظاهرات دادند و حاضرین شمار شرکت کنندگان را حدود 40 هزار نفر اعلام کردند. پلیس اسپانیا نیز حضور 9 هزار نفر را در مرکز مادرید تایید کرد. راخوی در واکنش به این اعتراض ها از تصمیم دولت دفاع کرد و گفت: ما تلاش می کنیم که شرایط را بهتر کنیم. ما این اقدامات را عملی خواهیم کرد که البته برای مردم سختی هایی را به همراه خواهد داشت. دولت قصد دارد در سال جاری در مجموع 27 میلیارد یورو صرفه جویی کند. خوسه مانوئل گارسیامارگالو، وزیر خارجه اسپانیا نیز روز جمعه در گفت وگویی رادیویی اعلام کرد: اقتصاد بیمار اسپانیا با بحرانی بزرگ مواجه است.

این اظهارات در شرایطی توسط وزیر امورخارجه اسپانیا مطرح شده است که علاوه بر کاهش رتبه اعتبار مالی این کشور، آماری جدید منتشر شده که از افزایش بی سابقه نرخ بیکاری در اسپانیا به حدود 25 درصد حکایت دارد. این آمار بیشترین میزان بیکاری از اوایل دهه 1990 تاکنون در اروپاست.