آرشیو یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۵۰۷۰
تئاتر
۱۹

پشت پلک عکاس

جهانگیر الماسی

این سالیان، عرصه گسترش، توسعه و پیشرفت ژانرهای مرتبط باتئاتر است که خود همچون هویت و کیفیتی قابل تامل مطرح شده اند. حوزه عکاسی تئاتر، فیلمبرداری از آثار روی صحنه و برخی مباحث تخصصی و ساختاری از جمله نورپردازی در این میان حائز اشاره اند.

یکی از تحولات بزرگی که در حوزه تئاتر رخ داده، عکاسی تئاتر است. تحولات عکاسی در حوزه تئاتر فوق العاده بوده است. حضور نسل جدید استفاده از هوش متناسب با صحنه ها و موقعیت های تئاتر و ثبت لحظه های دراماتیک و نمایشی از مهم ترین ویژگی های قابل اشاره در هنر عکاسی تئاتر است؛ هنری که در کنار تئاتر به ژانر خود توسعه داد و هم اکنون همچون هویتی مطرح قابل بررسی است.

ضبط تلویزیونی نمایش ها هم به نوبه خود رشد و توسعه خوبی داشته اند. خوب می دانیم که در حوزه تئاتر، تماشاگران آزادند که با هر تاکیدی و با هر دیدگاهی به یک شخصیت توجه کنند یا شخصیت دیگری را ارجحیت دهند. بنابراین ضبط تلویزیونی آثار نمایشی بسیار دشوار است. این که یک کارگردان بتواند دیدگاه های مختلف را همپوشانی کند؛ از زوایای مختلف تئاتر را ثبت کند و اثری قابل قبول به تماشاگر تلویزیونی ارائه کند، کار ساده ای نیست.

از سوی دیگر حوزه نورپردازی در تئاتر هم رشد قابل مقایسه ای داشته است. رشد وتوسعه نورپردازی با حوزه عکاسی ارتباط تنگاتنگی دارد. در این میان برگزاری جشنواره های بین المللی بخصوص جشنواره فجر تاثیر شگرفی در توسعه موارد یاد شده داشته اند؛ ضمن این که از تلاش و استعداد نسل جدید نمی توان به سادگی گذشت.