آرشیو دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۳۴۰۴
اندیشه
۱۱

سینما پس از یک قرن موضوع تفکر فیلسوفان قرار می گیرد

فلسفه فیلم

به رغم این که خود سینما 100 ساله شده، اما مباحث فلسفی در باب سینما بتازگی مورد توجه قرار گرفته است. این توجه از جانب فیلسوفان، فیلمسازان و مخاطبان به وضوح دیده می شود.

برآیند این توجهات ایجاد رشته ای به نام فلسفه فیلم را موجب شده است که به غایت نوپاست و اولین سال ها یا در نهایت اولین دهه های رشد خود را طی می کند.

می توانیم بگوییم میان دانش فلسفی سینمایی ایرانیان در یک سو و علاقه مندان دیگر در سطح جهان، تفاوت کمی و کیفی اندکی وجود دارد.

این مساله لزوم توجه به این رشته و سرمایه گذاری در مورد آن را دوچندان می کند.

ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت نیز بنا بر این مهم در شماره جدید خود و در بخش دفتر ماه به بسط و گسترش این موضوع پرداخته که عناوین آن به این قرار است:

دفتر ماه: چند و چون تامل در باب فیلم: گفت وگوی اندرو کلوان با استنلی کاول، ترجمه علیرضا رضایت

می اندیشم، پس فیلم می سازم: نانسی بائر، ترجمه نازنین اردوبازارچی

ادبیات، فیلم: خویشاوندی نظریه ها / علی وکیلی

فلسفه فیلم: رنگ / دانیل فرامپتون، ترجمه حیدر اسماعیلی پور/ سازماندهی ادراک در نسخه0 / 2 / پاتریشیا پیسترز، ترجمه سید جواد فندرسکی

گنجینه مخطوطات: عالم المثال (معرفی پژوهشی از عصر صفوی) / سیدصادق حسینی اشکوری

ادب و هنر: جان جاوید / زهرا حسینی

یادی و نامه ای (بخش دوم و پایانی) / حسن لاهوتی

نگاهی به فیلم هفت / محیا سادات اصغری

اندیشه و نظر: تاثیر ابن سینا بر جنبش های علمی و عقلی هندوستان / سیداطهر عباس رضوی، ترجمه سیدمهدی حسینی اسفیدواجانی / تشیع و ایران زمین(بخش سوم) / هانری کربن، ترجمه ان شاءالله رحمتی / اسپینوزا و قباله / هنری والتر برن تاکوما پارک، ترجمه کامران قره گزلی / به سوی آسمان یا به سوی زمین / روژه پل دروا، ترجمه مسعود جلالی فراهانی

کتاب: عطر بخارای شریف / سیدمسعود رضوی

ملاصدرا: شاه بیت فلسفه اسلامی (معرفی آثار مهدی دهباشی) / منیره پنج تنی

قدرت «من» / گفت وگو با شروین وکیلی