آرشیو دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۳۴۰۴
اقتصادی
۴

هشدار مرکز پژوهش ها نسبت به نیروگاه داری بخش خصوصی

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی چگونگی خصوصی سازی صنعت برق کشور را بررسی و اعلام کرد: گرچه واگذاری نیروگاه ها در ایران صددرصد قانونی انجام گرفته است، ولی متاسفانه ورود بخش خصوصی به صنعت برق نه تنها گره گشا نبوده؛ بلکه در صورت استمرار واگذاری به همین روش برای وزارت نیرو فاجعه بار خواهد بود.

دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن این مرکز با بیان این مطلب افزود: هزینه سالانه این نیروگاه پیش از واگذاری در حدود 120 100 میلیارد ریال بوده است که براساس قانون، خریدار بخش خصوصی بهای خرید نیروگاه را مستقیما از طریق سازمان خصوصی سازی به خزانه کل کشور واریز می کند و این در حالی است که وزارت نیرو برای خرید برق تولیدی از همین نیروگاه ها باید هزینه گزافی بپردازد.

به این صورت که قبل از واگذاری این نیروگاه ها هزینه تولید هر کیلووات ساعت برق برای وزارت نیرو کمتر از 40 ریال بوده است؛ در حالی که پس از واگذاری این رقم به 220 ریال افزایش یافته است. بدیهی است که اگر این روند ادامه یابد در سال آینده وزارت نیرو فقط برای خرید برق از نیروگاه های بخش خصوصی به بیش از 30 هزار میلیارد ریال بودجه مازاد نیاز دارد که امکان تخصیص آن مقدور نیست.