آرشیو دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۳۴۰۴
سلامت
۱۶
دکتر سلام

مسمومیت بارداری

خوانندگان می توانند با ارسال پیامک به سامانه 30000706 سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر شب ساعت 21 از شبکه آموزش پخش می شود، پاسخ خود را دریافت کنند. امروز دکتر شیرین نیرومنش، جراح و متخصص بیماری های زنان و زایمان و نازایی به پرسش ما پاسخ می دهد.

مسمومیت بارداری چیست؟

مسمومیت بارداری عبارت است از نوعی اختلال خطرناک در فشار خون، کارکرد کلیه و دستگاه عصبی مرکزی که ممکن است در فواصل هفته بیستم بارداری تا روز هفتم پس از زایمان رخ دهد؛ مسمومیت بارداری یکی از علل مرگ و میر مادران در تمام دنیاست و نشانه مهم آن فشار خون است.

فشار خون و دفع پروتئین از ادرار باعث مسمومیت بارداری می شود. این بیماری در 2 گروه از مادران باردار به وجود می آید؛ یکی در مادرانی که اولین بارداری را سپری می کنند یا در زنانی که در سنین بالای 35 سال باردار می شوند و افزایش وزن قابل ملاحظه ای دارند. فشار خون مادران باردار در هر مراجعه به پزشک، باید به دقت اندازه گیری شود، اگر فشار خون بالاتر از 14 یا پایین تر از 9 باشد، غیرطبیعی است و مادر باید تحت آزمایش ادرار قرار بگیرد. از سوی دیگر چنانچه مسمومیت بارداری به موقع تشخیص داده نشود، روی همه اعضای بدن مادر از جمله قلب، کلیه و کبد تاثیر می گذارد و حتی ممکن است موجب مرگ جنین در رحم شود. در موارد پیشرفته، اگر فشار خون بیش از حد افزایش یابد، ممکن است تشنج یا خطر جدی دیگری، برای مادر به وجود آورد.

بنابراین توصیه می شود فشار خون زنان قبل و در حین بارداری کنترل شود. همچنین نداشتن افزایش وزن و رعایت رژیم غذایی کم نمک نیز برای مادران باردار ضروری است. اگر مسمومیت بارداری به موقع تشخیص داده شود، باید بستری صورت گیرد، حتی ممکن است مادر باردار تا زمان زایمان در تخت بستری بماند.