آرشیو دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۳۴۰۴
صفحه آخر
۲۰
خوب است بدانید که…

حق خود را در سفرهای هوایی بشناسید

ناآگاهی مسافران از حقوق خود در سفرهای هوایی، برخی شرکت های هواپیمایی را متمایل به ارائه خدماتی ناقص و انجام ندادن تکالیف قانونی می کند. با اطلاع بیشتر، حق خود را از شرکت های صادرکننده بلیت مطالبه کنید:

طبق قوانین بین المللی، پیشامد حداکثر 30 دقیقه تاخیر در برخی پروازها معمولی است، اما آژانس ها باید پاسخگوی تاخیر بیش از این مدت باشند و امکاناتی برای رفاه حالتان فراهم آورند. چون این خدمات بسته به تنوع شرکت ها نیز متفاوت است، همواره از شرکت هایی بلیت بخرید که خدمات بیشتری ارائه می کنند و برای مشتری، وقت و دارایی او، عملااحترام بیشتری قائلند.

طبق قوانین «یاتا» فرود هواپیما در فرودگاهی ثالث، شرکت های هواپیمایی را موظف به اسکان مناسب، پرداخت خسارت و انتقال مسافران به مبدا یا مقصد سفر می کند.

این شرکت ها مسوول جبران خسارت های ناشی از تاخیر یا ابطال پرواز، فوت یا صدمات جسمی و روحی به مسافر، لوازم شخصی و کالاهایی به شمار می روند که برای حمل به آنها داده اید.

آژانس ها موظفند در فرودگاه مبدا و مقصد نماینده ای داشته باشند که هنگام بروز مشکلات و تاخیرات، پاسخگوی مسافران باشند.

رفع مشکلات تاخیری به دلایلی که مسافران نقشی در پدید آمدن آن نداشته اند، به عهده آنها و طولانی شدن آن مستلزم فراهم آوردن امکانات رفاهی برای مسافران است. البته خدمات دهی بسته به مدت تاخیر یا نوع مشکل، از تعویض هواپیما، تهیه وعده غذایی و امکانات استراحت و در صورت طولانی شدن تاخیر، تهیه بلیت از خطوط هوایی دیگر یا انتقال مسافران به هتل و ارائه امکانات بهداشتی، تفاوت دارد.

در سفرهایی که نیاز به تعویض هواپیما در فرودگاه های بین دو پرواز دارید، بهتر است برای هر دو پرواز از یک شرکت بلیت بخرید تا در صورت بروز تاخیر در تعویض هواپیما، شرکت ها برای شانه خالی کردن از انجام مسوولیت هایشان شما را بین خود پاسکاری نکنند. کارگزاران شرکت های هواپیمایی برای جلوگیری از بالارفتن هزینه های خدمات دهی خود، معمولااحتمالات را در نظر می گیرند و علاوه بر زمانبندی مناسب، در صورت نرسیدن شما به پرواز دوم، موظفند در اولین پرواز بعدی به سوی مقصد، جایی برای شما فراهم آورند.

می توانید مراتب تخلف و درخواست رسیدگی به آن را از طریق سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان، بازرسان شورای اصناف کشور و مراجع قضایی پیگیری کنید.