آرشیو سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۲۶۴۱
دنیا
۴

حزب چپگرای سیریزای یونان گفت وگوهای بیشتر را رد کرد

گروه بین الملل- گزارش ها حاکی است که رهبر حزب چپگرای سیریزا در مذاکرات دیروز شرکت نکرد. که این وضعیت نابسامان سیاسی این کشور را بدتر خواهد کرد.

این حرکت الکسیس تسیپراس یونان را یک گام به انتخابات نزدیکتر خواهد کرد. نظرسنجی ها نشان می دهد که این حزب مخالف طرح نجات مالی اروپا می تواند در انتخابات برنده شود.

کارلوس پاپولیاس رییس جمهوری یونان چهار حزب از جمله حزب سیریزا را برای گفت وگوهای بیشتر دعوت کرده است.

اما تسیپراس روزیکشنبه هرگونه توافقی با احزاب هوادار طرح نجات مالی را رد کرد. حزب میانه متمایل به راست «دموکراسی نو» و سوسیالیست پاسوک تاکنون نتوانسته اند ائتلاف تازه ای تشکیل دهند. هر دو حزب با کاهش هزینه ها در قبال دریافت کمک مالی از اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول موافقت کردند اما در رای گیری هفته قبل متحمل شکست هایی شدند.

سیریزا که دوم شد اصرار دارد که دولت تازه باید تدابیر ریاضتی توافق شده در قبال دریافت وام 130 میلیارد یورویی را لغو کند. پیش تر خبرگزاری رویترز به نقل از نیکوس پاپاس از مقام های این حزب گزارش داد که الکسیس تسیپراس در نشست دیروز شرکت نخواهد کرد.

به این ترتیب احزاب «دموکراسی نو»، پاسوک و «چپ دموکراتیک» در نشست دیروز، دوشنبه، شرکت کردند.

حزب چپ دموکراتیک از لحاظ نظری می تواند حمایت لازم از دو حزب دیگر برای تشکیل یک ائتلاف را فراهم کند اما رهبر آن مکررا گفته است که بدون حضور سیریزا چنین نخواهد کرد. روشن شده است که رایزنی های پاپولیاس با رهبران حزب در روز یکشنبه احتمالابی نتیجه بوده است.

تسیپراس با رد پیوستن به ائتلاف دولت وحدت ملی با دموکراسی نو و پاسوک گفت: «آنها خواهان بستن پیمان با سیریزا نیستند... آنها از ما می خواهند شریک جرم باشیم و ما هم چنین نخواهیم کرد.»