آرشیو سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۲۶۴۱
بازرگانی
۵
فراسو

«ثبتارش» هک شد

گروه بازرگانی- دیروز مراجعه کنندگان به سایت ثبت سفارش که اصطلاحا ثبتارش خوانده می شود، در بدو ورود به این سایت با این دو کلمه رو به رو می شدند: Not Found! برخی نیز این پیغام غافلگیر کننده را می دیدند: «عملیات غیر مجاز شما در سیستم ثبت گردید و در صورت تکرار آی پی شما مسدود خواهد شد و مورد پیگیر قانونی قرار خواهد گرفت.»

یک کارشناس فنی در این زمینه به خبرنگار «ایسنا» گفت: در اینکه این سایت هک شده تردیدی وجود ندارد، اما ظاهرا هکر نتوانسته به طور کامل سایت را از کار بیندازد؛ بنابراین برخی آی پی ها و برخی مرورگرها می توانند همچنان آن را باز کنند.

امنیت بالای شبکه؟

البته در توضیح این موضوع و در پاسخ به پیگیری های «دنیای اقتصاد»، مدیران سازمان توسعه تجارت تاکید کردند که مشکلی در روند ثبت سفارش ها ایجاد نشده است و نمایش پیغام «هک» صرفا نشانگر امنیت بالای شبکه سازمان است!

به گفته علی خلج، مدیرکل دفتر نوسازی و تحول اداری سازمان توسعه تجارت، کارشناسان این سازمان برای افزایش ضریب امنیت، دسترسی به سامانه ثبت سفارش را فقط برای کاربرانی که از مرورگر internet explorer استفاده می کنند، ممکن می کنند و دیگر مرورگرها به عنوان هکر از سوی سایت شناسایی می شوند. خلج با این توضیحات تاکید می کند که کاربران قدیمی نیز به روند کار به خوبی آشنا هستند. او برای تایید گفته های خود به آمار ثبت سفارش دو روز گذشته اشاره و تاکید می کند که در روز یکشنبه، حدود 15 هزار ثبت سفارش در سامانه سازمان انجام شد که از این تعداد 2 هزار مورد موفق به تشکیل پرونده شدند. سیستم مکانیزه مدیریت ثبت سفارشات واردات، در دوران وزیر پیشین بازرگانی راه اندازی شد در این سیستم متقاضیان ثبت سفارش اعم از حقیقی و حقوقی می توانند با مراجعه به پایگاه رسمی ثبتارش، با دریافت کد کاربری و رمز عبور شخصی، از طریق این سایت سفارشات واردات خود را به صورت 24 ساعته و در هر مکانی که به شبکه جهانی اینترنت دسترسی داشته باشند، ثبت نمایند. در این سایت همچنین تازه ترین دستورالعمل ها، مقررات صادرات و واردات، تعرفه ها و دیگر اطلاعات مرتبط با سیستم مدیریت واردات درج شده است.