آرشیو شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۳۴۱۴
اقتصادی
۴

قاسمی: نفت خزر در دنیا بی نظیر خواهد بود

وزیر نفت با اعلام این که حفاری در میدان سردار جنگل به نفت خام رسیده است، گفت: با تکمیل اطلاعات به دست آمده، حجم دقیق ذخایر نفت وگاز ایران در دریای خزر در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.

به گزارش شانا، رستم قاسمی که همزمان با روشن شدن مشعل سکوی امیرکبیر بر عرشه این سکوی حفاری نیمه شناور حاضر شده بود، کشف نفت در دریای خزر را اتفاقی مهم و ارزشمند برای جمهوری اسلامی ایران خواند.

وی با تاکید بر این که در آینده نزدیک حجم دقیق ذخایر کشف شده اعلام خواهد شد، تصریح کرد: نفت خزر بی تردید در دنیا بی نظیر خواهد بود.

سکوی نیمه شناور ایران امیرکبیر با وزن 14700 تن سنگین ترین سازه دریایی کشور است. این سکو قادر به تولید بیش از 11 مگاوات برق بوده و امکان اقامت 120 نفر روی آن فراهم است. این سکو قادر به حفاری در آبهای تا عمق 1000 متر بوده و قابلیت حفاری از کف دریا تا عمق 6600 متری را دارد.

مدیرعامل شرکت نفت خزر هم با اعلام فوران نفت برای نخستین بار در جریان حفاری در این دریا، گفت: ضخامت لایه نفتی کشف شده بین 24 تا 30 متر است و برای شناسایی بیشتر آن عملیات حفاری همچنان ادامه دارد.

علی اصولی با بیان این که هفته گذشته برای نخستین بار پس از 104 سال از تاریخ صنعت نفت، شاهد فوران نفت در دریای خزر بودیم، افزود: یکی از وجوه تمایز این مخزن با مخازن نفت و گاز جنوب کشور در لایه لایه بودن آن است.

وی درباره حجم و ذخیره درجای نفت این میدان تاکید کرد که مخازن هیدروکربوری کشف شده در دریای خزر به صورت لایه لایه روی یکدیگر قرار دارد و همان طور که در گذشته یک لایه گازی آن کشف شده بود، باید بررسی های بیشتری انجام شود تا بتوان رقم درستی درباره ذخیره نفت آن اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت نفت خزر با تاکید بر این که برای تخمین رقم صحیح حجم ذخایر میدان نیاز به حفر چاه های دیگری است، اظهار امیدواری کرد که تا هفته آینده با حفر چاه های جدید و ارسال اطلاعات آنها به آزمایشگاه های تخصصی شرکت ملی نفت ایران حجم دقیق ذخایر این مخزن مشخص شود.به گفته او هم اکنون به دلیل رعایت مسائل زیست محیطی، نفت کشف شده از میدان سردار جنگل در سطح آب سوزانده می شود.