آرشیو شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۳۴۱۴
جهان
۶

هشدار بان کی مون درباره فعالیت القاعده در سوریه

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در دیدار با گروهی از جوانان در مقر این سازمان در نیویورک اعلام کرد، گروه تروریستی القاعده مسوول انفجارهای انتحاری هفته گذشته پایتخت سوریه است که به کشته و زخمی شدن صدها نفر انجامید.

به گزارش ایسنا، وی با تاکید بر این که القاعده مشکلات بسیار خطرناکی را برای منطقه به وجود آورده است، افزود: چند روز پیش 2 حمله انتحاری بزرگ و خطرناک در سوریه انجام گرفت؛ من بر این باور هستم که القاعده مسوول این حملات بوده و این گروه بار دیگر مشکلات زیادی برای منطقه ایجاد کرده است. وی با اشاره به وجود ناظران بین المللی در سوریه گفت: وجود صلح بانان بین المللی در سوریه باعث کاهش شدید خشونت ها در این کشور شده، اما این خشونت ها همچنان وجود دارد و به طور کامل قطع نشده است. بان کی مون با تاکید بر ضرورت توقف خشونت ها و حمایت از غیرنظامیان سوری اظهار کرد: بیش از 10 هزار نفر تاکنون در خشونت های سوریه کشته شده اند که این آمار تکان دهنده ای است.

در 2 انفجار بسیار مهیب که هفته گذشته در دمشق روی داد، حدود 60 نفر کشته و بیش از 300 نفر مجروح شدند. مواد و شیوه به کار رفتن آن در این انفجارها همانند انفجارهای انتحاری بود که القاعده در عراق انجام می دهد.

از سوی دیگر با افزایش اختلافات و نزاع های درون گروهی میان مخالفان دولت سوریه، برهان غلیون، رهبر اصلی مخالفان خارج نشین سوریه برای کناره گیری از سمت خود اعلام آمادگی کرد. وی گفت، هرگاه نامزدی مناسب برای رهبری مخالفان پیدا شود، از سمت خود کناره گیری می کند. این در حالی است که گروه های مخالف دولت سوریه، غلیون و گروه وی را دور از واقعیات میدانی دانسته و برخی نیز آنها را گروهی مستبد می خوانند.