آرشیو شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۳۴۱۴
ایران
۱۵

آبگیری سد سیمره باید متوقف شود

استاندار خوزستان به طور جدی خواستار توقف آبگیری سد سیمره در استان ایلام به منظور جلوگیری از وقوع تنش و بحران در منابع آبی خوزستان شد.

به گزارش فارس، سیدجعفر حجازی با اشاره به کاهش شدید حوضه آبریز کرخه و بروز مشکلاتی در این بخش از تلاش و پیگیری برای توقف روند آبگیری سد سیمره در بالادست خوزستان خبر داد و گفت: با آبگیری سیمره حجم آب ورودی به سد کرخه بشدت کاهش یافته، لازم است همان مقدار آبگیری شده به صورت آزمایشی رهاسازی شود تا کرخه نفس بکشد. وی افزود: میزان خروجی آب کرخه در حال حاضر به حدی پایین آمده که امکان تامین آب و هدایت به تونل دشت عباس وجود ندارد. از این رو، کنترل آب در بالادست در حال انجام است و از وزارت نیرو درخواست شده استان های بالادست حوضه های آبریز خوزستان را رصد کند تا حداقل آب پایین دست تامین شود.

رئیس ستاد خشکسالی خوزستان بر مدیریت مصرف انرژی در ادارات و ساختمان های دولتی تاکید کرد و گفت: به دستگاه های اجرایی و ادارات ابلاغ شده که هیچ جلسه ای در فاصله ساعت 14 تا 17 در ادارات برقرار نشود.

حجازی از مسوولان حوزه برق خوزستان درخواست کرد: ادارات و دستگاه های دولتی مدیریت مصرف برق را آغاز کنند تا به مردم و تولیدکنندگان فشار کمتری وارد آید.

وی گفت: مجوز حفر 2700 حلقه چاه در سال های 87-86 صادر شده است و امسال به منظور پیشگیری از تنش های احتمالی درحوضه کرخه و دز که با کمبود شدید آب منابع سطحی مواجهیم بهره برداران قادر به استفاده از این چاه ها هستند و نباید دستگاه ها مانع از این کار شوند. نماینده عالی دولت در خوزستان بر تامین اعتبار برای جبران خسارت کشاورزان تاکید کرد و افزود: درخواست اعتبار برای جبران کمبود آب و محدودیت کشت کشاورزان شده و از بانک ها درخواست می شود در پرداخت خسارت به کشاورزان با دست و دلبازی عمل کنند و کار را سرعت ببخشند.