آرشیو شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۳۴۱۴
صفحه آخر
۲۰
خوب است بدانید که…

اقتصاد در یک تکه پارچه کوچک

تاکنون البسه ای خریده اید که پس از شستشو متوجه شل شدن بافت، پارگی یا دررفتگی الیاف، کوچکی، تغییر رنگ و... افت کیفیت آن شده باشید و تولیدکننده، فروشنده یا حتی خودتان را بابت عرضه یا تقاضای جنس نامرغوب و هدر رفتن پولتان سرزنش کنید؟ خوب است بدانید لطمه اقتصادی حاصله احتمالااز بی توجهی خودتان به تکه پارچه ای کوچک بوده: علائم جهانی شستشوی پوشاک! لباسی را که اکنون بر تن دارید بررسی کنید. جایی از آن باید تکه پارچه ای کوچک دوخته شده باشد که چند علامت یا عدد بر آن نقش بسته. براساس این علائم و اعداد لباس هایتان را بشویید و آماده کنید تا بتوانید بدون افت کیفیت بپوشید و عمری طولانی تر به آن بدهید.

تشت آب: با یک عدد یا نقش یک دست همراه است. عدد درجه حرارت آب را بر اساس سانتی گراد نشان می دهد. سردتر یا گرم تر بودن آبی که برای شستشو استفاده می کنید لباستان را خراب خواهد کرد. اگر به جای عدد، علامت دست را می بینید یعنی حتما باید به صورت دستی و با آب ولرم آن را بشویید نه با ماشین لباسشویی.

مثلث: بهره گیری از سفیدکننده ها را مجاز می کند. برعکس، اگر روی مثلث علامت ضربدر خودنمایی کند، یعنی هیچ گونه سفیدکننده ای نباید در روند شستشو استفاده شود.

یک دایره درون مربع: اگر روی آن علامت ضربدر باشد یعنی نباید برای خشک کردن آن از دستگاه های خشک کن استفاده کرد. در شستشو با ماشین های لباسشویی دارای برنامه خشک کن، از خشک کن صرف نظر کنید (واضح است که فقط در صورت نداشتن علامت ضربدر بر دایره درون مربع می توان از سیستم های خشک کن استفاده کرد.)

اتو: میزان حرارتی را اعلام می کند که حین اتوکشی باید به کار رود. در صورت همراهی آن با علامت ضربدر، استفاده از اتو مجاز نیست. یک، 2، یا 3 نقطه زیر اتو: هنگام اتوکشی حرارت را روی درجات یک (ملایم)، 2 (متوسط) یا 3 (داغ) تنظیم کنید.

حرف P لاتین: شستشو باید به طریقه خشک شویی باشد.

پیام های نوشتاری: تولیدکنندگان برخی محصولات توصیه های کوتاه اما معمولالازمی را نیز در این جملات ارائه کرده اند که رعایت آنها برای محصولات خاص مفید است.