آرشیو یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۳۴۱۵
ایران
۱۹

یوزپلنگ راور کرمان در خطر انقراض

دشت راور از مهم ترین عرصه های حیات یوز ایرانی به عنوان سریع ترین پستاندار جهان محسوب می شود؛ این در حالی است که عوامل طبیعی و غیرطبیعی از جمله خشکسالی، زندگی این حیوان را در کرمان، بشدت تهدید می کند.

به گزارش مهر، تخمین زده می شود 70 تا 100 قلاده یوزپلنگ در عرصه های طبیعی ایران وجود داشته باشد که یکی از مهم ترین این زیستگاه ها، دشت گسترده راور است.

محمد قربانی، فعال عرصه محیط زیست استان کرمان با ابراز تاسف از عدم انجام برنامه های جامع برای حفاظت از نسل این حیوان در استان کرمان گفت: برای حفظ یک اکوسیستم 3 فاکتور امنیت، غذا و آب از مهم ترین عوامل پایداری محسوب می شود که در دشت راور به گونه ای، تمام این فاکتورها تحت تاثیر قرار گرفته است.

وی افزود: وجود ده ها معدن و فعالیت های عمرانی و همچنین جاده اصلی کرمان راور و ده ها جاده فرعی دیگر در منطقه عملاامنیت را برای یوز ایرانی از بین برده است و خبرهای مرگ این حیوان به دلیل مسمومیت یا برخورد با خودروها، مهم ترین دلیل این ادعاست.

وی ادامه داد: یوز حیوانی منزوی است و با کوچک ترین ناامنی منطقه را ترک می کند و این در حالی است که در کنار این سه فاکتور مهم غیرطبیعی باید حضور شکارچیان غیرمجاز محلی و غیرمحلی را نیز درنظر گرفت.