آرشیو دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۱۶
سلامت
۱۶

حساسیت برخی کودکان به شیر گاو

رئیس کلینیک فوق تخصصی آلرژی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با بیان این که طبق آمار حدود 6 درصد کودکان در 3 سال اول زندگی خود واکنش های آلرژیک غذایی را تجربه می کنند، گفت: آلرژی به تخم مرغ و شیرگاو اغلب تا حدود 3 تا 4 سالگی برطرف می شود، اما آلرژی به بادام زمینی و غذاهای دریایی مثل ماهی و میگو ممکن است در تمام طول زندگی ادامه پیدا کند.

دکتر وحید قبادی دانا در گفت وگو با ایسنا با بیان این که در ایران نیز آلرژی به شیر گاو شایع ترین آلرژی در همه گروه های سنی کودکان کمتر از 12 سال مبتلابه آلرژی غذایی است، افزود: شیر گاو حاوی پروتئین، قند یا کربوهیدرات، چربی، مواد معدنی و ویتامین هاست که در این بیماری حساسیت به بخش پروتئین آن وجود دارد.

دکتر قبادی گفت: آلرژی به شیر گاو ممکن است بر اثر خوردن خود شیر گاو یا مصرف شیرخشک که از شیرگاو تهیه شده باشد یا استفاده از شیر مادر در شیرخواران ایجاد شود که در مورد آخر با مصرف شیر گاو یا سایر محصولات گاوی از سوی مادر، پروتئین حساسیت زا در شیر مادر ترشح شده و توسط شیرخوار خورده می شود. وی تاکید کرد: در نوزادان که شیر مادرمی خورند نباید شیردهی توسط مادر به هیچ وجه متوقف شود، بلکه باید مادر تا وقتی پزشک به او پیشنهاد می کند از مصرف محصولات گاوی به طور کامل پرهیز کند.