آرشیو دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۱۶
صفحه آخر
۲۰
رنگ آسمان

اولین نمایش بهاری خرداد

احسان مرادی

خوشبختانه در سال آبی 91 90 که بارش ها چشمگیر بود و کم سابقه، بهار نیز با پربارشی شروع شد و ادامه یافت. فروردین و اردیبهشت ماه در بیشتر مناطق میهن پربارش بود. امروز وقتی به نقشه های وضع هوا نگاه می کنیم، درمی یابیم که سومین ماه بهار هم از همین حالانمایشی بهاری را برای مناطقی از میهن آماده کرده است.

دیروز: روز گذشته و در ساعات بعدازظهر تا شب، در برخی مناطق نوار شمالی و شرقی، بارش های رگباری را شاهد بودیم. همچنین با شدت گرفتن سرعت وزش باد در منطقه فلات ایران بر میزان گرد و غبار در کشور و بخصوص در نیمه غربی افزوده شد. متاسفانه شرایط برای تشکیل کانون جدیدی از ریزگردها در کشورهای عربی همسایه بخصوص کشور عراق مهیا و از شب گذشته این گرد و غبار به سمت ایران روانه شد. همچنین روند افزایشی دما روز گذشته هم تداوم داشت.

امروز: امروز انتظار داریم سامانه بارش زای جدیدی از سمت نیمه غربی وارد شود و موج جدیدی از بارش های بهاری به شکل رگبارهای موقتی، رعد و برق، وزش باد شدید و گاهی تگرگ ابتدا نوار غربی و شمال غرب را فراگیرد. همچنین از امروز بر غلظت ریزگردها در نوار غربی و بخصوص در جنوب غرب کشور افزوده می شود.

آینده نگری: به تدریج بارش ها مناطق گسترده تری از نیمه غربی و شمالی را فرامی گیرد. فردا در مناطقی از شمال غرب، مناطقی از غرب، مناطقی از تهران و مناطقی از سواحل دریای خزر اوج بارش ها را انتظار داریم. همچنین روند افزایش دما همراه با افزایش گرد و خاک در سایر مناطق میهن فردا هم ادامه دارد.

وضع راه ها: در حال حاضر وضع بیشتر راه های کشور عادی است. تنها در نوار شمالی و تا حدی شرقی به دلیل بارش های بهاری گاهی لغزندگی را شاهدیم. همچنین از امروز به بعد در راه های نوار غربی کشور، دید افقی به واسطه ریزگردها کاهش می یابد.