آرشیو پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۱۹
جامعه
۱۷

مراکز درمانی کشور 105 هزار پرستار می خواهد

دبیر شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به وجود 120 هزار پرستار شاغل در کشور گفت: مراکز درمانی کشور برای جبران کمبود نیروی انسانی به 105 هزار پرستار نیاز دارند.

صدیقه سالمی به مهر توضیح داد: در دنیا برای محاسبه میزان مورد نیاز نیروی انسانی از 3 فرمول استفاده می کنند. در فرمول نخست باید به ازای هر پزشک 3 پرستار وجود داشته باشد و به ازای هر هزار نفر جمعیت وجود یک پزشک الزامی است پس بر اساس آمار 75 میلیون نفری کشور باید 225 هزار پرستار شاغل داشته باشیم.

معاون فنی نظام پرستاری گفت: در فرمول دیگری باید به ازای هر تخت بیمارستانی (جدای از میزان ضریب اشغال تخت) 2 پرستار حضور داشته باشند که با وجود 112 هزار تخت بیمارستانی که روز به روز به شمار تخت ها نیز اضافه می شود باید حدود 220 هزار پرستار در کشور داشته باشیم.

وی ادامه داد: از سال 75 مجلس شورای اسلامی وزارت بهداشت را مکلف کرد برای کل گروه های پزشکی برنامه های آموزش مداوم برگزار کند، اما متاسفانه تنها گروهی که آموزش مداوم برای آنها الزامی نبود و برگزار نمی شد گروه پرستاری بود که از سال 86 به همت سازمان نظام پرستاری برگزار شد و همکاران با شرکت در این برنامه ها از امتیازات آنها بهره مند می شوند.

معاون فنی نظام پرستاری گفت: آنچه در آموزش مداوم مهم است ارتقای سطح آموزشی و مهارتی پرستاران است. هر یک از ما اطلاعات خوبی در بخش هایی که کار می کنیم داریم اما در خصوص دیگر بخش ها اطلاعات کاملی نداریم.