آرشیو پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۱۹
صفحه آخر
۲۰
روزانه ها

فتح قله انسانیت

مستوره برادران نصیری

نمی توانی رو صندلی محل کار یا منزلت بشینی و خبری در مورد فداکاری رفتگری که کیف پر از پول را به صاحبش برمی گرداند یا زنی که هزینه سفر حجش را به فرد بیماری می دهد و نمونه های این شکلی را بخوانی و با خودت فکر کنی: من هم بودم، همین کار را می کردم.

باید باشی در همان موقعیت و خودت را بسنجی. به همین خاطر است که خبرهایی که در آنها از احسان و فداکاری افراد گفته می شود، هر چند در نگاه اول وظیفه تلقی می شود، اما خواندنی است و معمولابه آنها بها داده می شود.

این بار داستان فردی است که بیش از 8500 متر از قله هیمالیا بالامی رود و در آستانه رسیدن به قله به خاطر نجات همنوردش از صعود قله باز می ماند.کیخسرو مردانپور و حسین بهمنیار، 2 کوهنورد ایرانی، 18 فروردین امسال با هدف فتح قله اورست در رشته کوه های هیمالیا، تهران را به مقصد نپال ترک کردند.

آنها در فاصله 100 متری قله 8848 متری اورست بودند که حسین بهمنیار به دلیل تحلیل رفتن قوای جسمانی و شرایط ارتفاع دچار مشکل می شود.

پس از وقوع این حادثه در فاصله 100 متری قله، بهمنیار توسط همنوردش کیخسرو مردانپور به ارتفاع پایین تر و به کمپ اصلی قله اورست منتقل می شود.براساس قوانین کوهنوردی امکان ادامه کوهنوردی برای صعود قله بعد از بازگشت در یک مرحله وجود ندارد و در نتیجه کیخسرو مردانپور در آستانه رسیدن به اورست، امکان صعود به قله را از دست داد.

در حال حاضر وضعیت جسمی حسین بهمنیار مساعد گزارش شده و قرار است بزودی همراه با مردانپور راهی کشور شود. کیخسرو مردانپور، متخصص جراحی استخوان و مفاصل و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه است. بر همین اساس سازمان نظام پزشکی کشور از اقدام انساندوستانه دکتر کیخسرو مردانپورتقدیر کرده است.