آرشیو پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۱۹
اقتصادی
۴

هشدار بانک جهانی درباره کندی رشد اقتصادی چین

بانک جهانی روز چهارشنبه در گزارش خود اعلام کرد روند رشد اقتصادی چین در سال کنونی با کاهش همراه خواهد بود و مقامات چین باید برای پیشگیری از کندی این روند وارد عمل شوند.

براساس گزارش 6 ماهه بانک جهانی در مورد اقتصادهای نوظهور در آسیا، چین که اقتصادش بشدت به صادرات این کشور بستگی دارد، دچار مشکلاتی در بازارهای اصلی خود، از جمله اروپا شده است و باید هزینه بودجه بیشتری را متحمل شود. براساس این گزارش، از آنجا که رشد اقتصادی چین در سطحی بالاتر از پتانسیل خود قرار دارد، کندی کنونی رشد اقتصادی این کشور چندان هم بد نیست.

این نهاد بین المللی اعلام کرد با توجه به این که احتمال کندی تدریجی رشد اقتصادی همچنان بالاست، نگرانی ها در مورد این که کندی رشد اقتصادی شدت بگیرد، در حال شکل گیری است؛ اما با این حال راه های گریز کافی برای پاسخ به این خطر وجود دارد.

اقتصاد چین که دومین اقتصاد جهان محسوب می شود، در سال 2012 رشدی حدود 2/8 درصد خواهد داشت، در حالی که رشد اقتصادی این کشور در سال های 2011 و 2012 به ترتیب 2/9 و 4/10 درصد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، بانک جهانی پیش بینی کرد ادامه کاهش تقاضا (در کشورهای با درآمد بالا) به سرعت به زنجیره های تولیدی و تجاری در آسیای شرقی منتقل می شود؛ جایی که چین در آن نقشی مرکزی دارد. دولت چین به منظور پیشگیری از افزایش بیکاری و معضلات اجتماعی، هدف رشد اقتصادی 5/7 درصدی تولید ناخالص داخلی را در سال کنونی متوقف کرد.

بانک جهانی ضمن ترغیب دولت چین به هزینه های بیشتر در بودجه، در مورد سرمایه گذاری انبوه در بخش زیرساخت که پاسخ چین به بحران مالی 2008 بود و موجب ایجاد تورم شد، هشدار داد.