آرشیو پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۱۹
ایران
۱۵

گرد و غبار، مهمان 25 استان کشور

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست کشور، از درگیر بودن بیش از 25 استان کشور با مساله گرد و غبار و ریزگردها خبر داد و گفت: حل این مشکل نیازمند مشارکت جمعی ایران، عراق، عربستان و سوریه است و کشورمان به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد.

به گزارش ایرنا، علی محمد شاعری در اولین همایش بین المللی «ریزگردها با منشا طبیعی در ایران» که با حضور مقاماتی از کشورهای ایران و عراق در سرسرای شهدای دولت استانداری کرمانشاه برگزار شد، در خصوص آخرین وضعیت پدیده گرد و غبار و ریزگردهایی که جو بسیاری از استان های کشور را تحت تاثیر خود قرار می دهد، اظهار کرد: متاسفانه چند سالی است که شاهد بروز این پدیده هستیم و هرساله نیز بر تعداد استان های درگیر با آن افزوده می شود.

وی افزود: در حالی که در سال 82، فقط 3 استان کشور درگیر پدیده گرد و غبار و ریزگردها بود، این آمار در سال 87 به 18 استان و در پایان سال 90 به بیش از 25 استان افزایش یافت. شاعری، 4 عامل اصلی را علت ایجاد پدیده گرد و غبار و ورود ریزگردها به مناطق مختلف دانست و گفت: فقدان مدیریت صحیح آب در کشورهای درگیر، از بین رفتن پوشش گیاهی نظیر جنگل زدایی و شرایطی که برای حفاظت از آب لازم است، فقدان مدیریت در عرصه های کشاورزی مبتنی بر اصول پایدار، تداوم خشکسالی در کشورهای منطقه و کاهش میزان بارندگی در استان های مرزی ایران و عراق از مهم ترین دلایل ایجاد این پدیده است.

قائم مقام حفاظت محیط زیست کشور با بیان این که تاکنون 6 کانون عمده گرد و غبار در کشورهای همسایه شناسایی شده است، یادآور شد: از این تعداد 4 کانون آن در عراق، یک کانون در سوریه و یک کانون در عربستان استقرار دارد. شاعری با اشاره به این که 90 درصد گرد و غباری که کشورمان را تحت تاثیر قرار می دهد از همسایه های غربی است، خاطرنشان کرد: از این میزان، 70 درصد آن مربوط به عراق و 30 درصد نیز مربوط به کشورهای سوریه و عربستان است. وی پیشگیری از ورود گرد و غبار از مبدا و مقابله با آن را در مقصد 2 کار مهم و اساسی دانست که باید توسط کشورهای درگیر با این پدیده صورت گیرد.

وی یادآور شد: به همین منظور، 12 میلیارد ریال اعتبار نیز برای مقابله با پدیده گرد و غبار در 5 سال به این امر اختصاص یافته است.