آرشیو پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۱۹
دانش
۱۲

سلامت روانی و ارتباط آن با میزان تحصیلات والدین

مترجم: آزاده سیدمیرزایی جهقی
منبع: Sciencedaily

می توان گفت سلامت ذهنی و روانی افراد به عوامل بسیاری مرتبط است که اختلال در هر یک از این عوامل سبب بروز ناآرامی های روانی می شود. یکی از عوامل مهم درحفظ سلامت روانی افراد، زندگی در کنار خانواده و دوستان است.

بد نیست بدانید بتازگی در مطالعه ای مشخص شده که میزان سطح تحصیلات والدین برسلامت یا عدم سلامت روانی افراد موثر است. این نتیجه در اثر یک مطالعه بلندمدت که از سال 1979 در آمریکا به انجام رسیده، مشخص شده است. حالاما می دانیم که بین سطح تحصیلات والدین، سطح تحصیلی فرزندان و بروز علائم افسردگی ارتباط وجود دارد.

در این مطالعه طولانی مدت، محققان دریافتند در والدینی که از میزان سطح تحصیلات بالابرخوردارند، فرزندان بزرگ تر آنها از سلامت روانی و ذهنی کمتری برخوردارند. شاید علت این امر آن باشد که این والدین به دلیل تحصیلات بالاو داشتن مشاغل بالاتمایل و اصرار زیادی دارند که فرزندان آنها بویژه فرزند بزرگ ترشان از سطح تحصیلی بالاو شغلی مناسب و عالی برخوردار باشند و این اصرار و تمایل در واقع فشار روانی و ذهنی زیادی را به فرزندان و بویژه فرزند بزرگ ترشان وارد می کند و لذا به همین دلیل برخی از این کودکان در بزرگسالی تحت تاثیر این تمایلات والدین دچار بیماری های روحی و روانی از جمله افسردگی می گردند.

در واقع تحصیلات بالای والدین و موقعیت آنها در اجتماع و مقیدشدن فرزندان به ادامه تحصیل و کسب رتبه های بالای علمی و تحصیلی و شغلی سبب ایجاد فشارهای زیاد جسمی و روانی در این افراد و بخصوص فرزند اول می شود و همین امر آنها را مستعد ابتلابه بیماری های روانی و افسردگی می کند.

لذا محققان به والدین بویژه والدینی که از سطح تحصیلی بالایی برخوردارند توصیه می کنند از اعمال فشار بیش از حد بر فرزندانشان خودداری کنند و آنان را در کسب تحصیلات و شغل مورد نظرشان تا حدی آزاد بگذارند تا به این شیوه با جلوگیری از فشارهای روانی و ذهنی بیش از حد برکودکان و بروز مشکلات روانی و ذهنی و به خطرافتادن سلامت روانی آنها در بزرگسالی پیشگیری شود.