آرشیو شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۲۰
صفحه آخر
۲۴
خوب است بدانید که…

کفشتان را چگونه تمیز می کنید؟

کفش های کتان، چرم، جیر و... هر کدام به روش مخصوس با شستشو، واکس، پولیش، اسپری، برس یا مانند آن تمیز می شود.

کفش کتانی را هم می توان با شامپوی فرش شست، هم آن را در کیسه پارچه ای کوچکی قرار داد و با ماشین لباسشویی شست (کیسه از گیر کردن بندهای باز شده، یا پرت شدن و ضربه زدن کفش به جداره ماشین جلوگیری می کند. تنظیمات ماشین را روی دور کم، زمان کوتاه، و درجه حرارت ملایم بگذارید). یک بار که کفش کتانی تنگ را در حالت خیس به پا کنید قالب و اندازه پایتان را به خود می گیرد و دیگر پا را اذیت نخواهد کرد (برای جلوگیری از پادرد چنین کاری را در هوای سرد انجام ندهید).

شوره کفش باران یا برف دیده را با مخلوطی اندک از سرکه سفید و آب پاک کنید. مالیدن کمی گلیسیرین به کفش همین خاصیت را دارد.

برای خشک کردن کفش چرمی خیس شده، آن را در برابر آفتاب یا منابع گرمازایی چون بخاری و شومینه نگذارید. این کار باعث ترکیدن یا دست کم خشکی بیش از حد کفش می شود. درون آن را با روزنامه پر کنید تا کاغذ روزنامه رطوبت را به خود بگیرد. سپس کفشتان را واکس زده، پولیش کنید.

برخی لکه های روی کفش جیر با مداد پاک کن تمیز می شود. گرد و چرک به جا مانده از اثرات آن را با برس نرم بزدایید. اگر لکه های بیشتر و ماناتری روی آن را گرفته، می توانید لحظاتی کفش را روی بخار آب نگه دارید، با برس مخصوص جیر تمیز کرده، پرزهای آن را مجددا بلند کنید.

برای جلوگیری از افتادگی ساق بلند کفش های چکمه ای، مقوای به جا مانده از دستمال کاغذی رول را درونشان بگذارید. اگر ساق کفش قبلاحالت افتاده پیدا کرده، حوله ای نمدار را نیز دور مقوای رول بپیچید تا به حالت اول باز گردد.