آرشیو چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۲۶۵۴
مسکن و عمران
۷
خبر

در شهر تهران

یک مقررات ملی در ساخت وساز رعایت نمی شود

گروه مسکن- در مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان، انجام آزمایش های خاک برای کلیه ساختمان ها و در سه رده ژئوتکنیکی الزامی است، به این معنی که هر پروژه ساختمانی نیاز به گزارش مکانیک خاک دارد که در آن به ضرایب چسبندگی خاک و زاویه اصطکاک داخلی بین دانه های خاک به عنوان پارامترهای طراحی سازه نگهبان اشاره شده و مهندس طراح سازه با داشتن این ضرایب طرح پایدار سازی گود را ارائه می دهد.

این درحالی است که در برخی مناطق تهران، شهرداری با عدول از مبحث 7 مقررات ملی ساختمان، آزمایش خاک را فقط برای ساختمان های 6 طبقه یا با زیربنای 2000 متر مربع به بالاالزامی کرده و عملابا این اقدام، حدود نیمی از پروانه های ساختمانی شهر تهران را که در مناطق پایینی شهر ساخته می شوند و اکثرا یا کمتر از 6 طبقه هستند یا کمتر از 2000 متر مربع زیر بنا دارند را بدون هرگونه بررسی ژئوتکنیکی صادر می کند. با توجه به شرایط کوهپایه ای شهر تهران، مناطق جنوبی شهر عموما دارای خاک آبرفتی سست و ضعیف هستند.

حجت الله عزیزی دبیر انجمن شرکت های خدمات آزمایشگاهی خاک، جوش وبتن با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران افزود: این اقدام در محدودسازی آزمایشگاه های خاک برای کلیه ساختما ن ها، از جمله عوامل مهم در افزایش حوادث ناشی از گودبرداری در شهر تهران است.

وی در ادامه افزود: انجام آزمایش های ژئوتکنیکی می تواند به عنوان بخشی از مطالعات پروژه، قبل از طراحی و ساخت به کمک طراح و مجری پروژه ها بیاید. در این مطالعات به محل چاه های جذبی قدیمی و موجود در پروژه و همسایگان اشاره می کند و دانستن این اطلاعات به دو دلیل حائز اهمیت است. اول اینکه تمهیدات لازم جهت جلوگیری از نشت فاضلاب به دیواره های گود از محل چاه مجاورین و متعاقبا دیوارهای گود پیش بینی می شود و دلیل دوم، تخلیه چاه های فاضلاب موجود در محل ساختگاه و جایگزینی مصالح مقاوم به جای آن است.

عزیزی با اشاره به اینکه شهرداری ها باید با اجرای کامل و غیرسلیقه ای مبحث 7 مقررات ملی ساختمان در کلیه پروانه های ساختمانی، به امنیت روانی جامعه احترام بگذارند، افزود: ساخت و ساز در تهران به عنوان یک کارگاه بزرگ ساختمانی، نباید تهدیدی برای ساکنین آن باشد و می توان با انجام کامل آزمایش های ژئوتکنیکی و متعاقبا بالابردن ایمنی در گود برداری ها، بهداشت روانی جامعه را افزایش داد.