آرشیو چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۲۷
جامعه
۱۷

الگوی مد اسلامی فقط برش می خورد

مستوره برادران نصیری

دی ماه سال 85 با موافقت 137 نماینده، طرح ساماندهی مد و لباس در مجلس تصویب شد. با قانونی شدن این طرح کارگروه ساماندهی مد و لباس نیز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد تا پیرو ابلاغیه رئیس جمهور این طرح به سامان برسد.

اما با گذشت 6 سال از این روند، نابسامانی در اجرای این طرح بیشتر از ساماندهی آن به چشم می خورد. عملکرد این کارگروه تاکنون بیشتر در حوزه طراحی مدل ها و پوشش اسلامی و برگزاری نمایشگاه متمرکز بوده در حالی که طراحی مدل ها و معرفی آن جزو پایه های کار محسوب می شود و بعد از 6 سال دست کم انتظار می رود که این مدل ها به تولید انبوه و به دست مردم برسد.

در حال حاضر تنها گفته می شود که چه پوششی مناسب نیست، اما با وجود جوان بودن جمعیت کشور، توجه به تنوع در پوشش و مدگرایی هیچ الگویی در قالب طرح ساماندهی مد و لباس به بازار عرضه نمی شود.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی در این خصوص و با اشاره به این که فقط با برگزاری نمایشگاه مد و لباس نمی توانیم به اهداف تعریف شده در حوزه حجاب و عفاف دست پیدا کنیم اعلام کرده است: پیش از این خلاء مد و الگوی لباس اسلامی وجود داشت، اما در حال حاضر وزارت ارشاد کارهای خوبی را در این زمینه انجام داده است که مرحله طراحی و تولید را پشت سر گذاشته اما تا رسیدن به فرآیند عرضه و اقتصادی شدن زمان می برد.

این اظهار نظر در حالی صورت می گیرد که در نمایشگاه هایی که تاکنون از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس برگزار شده، مدل های اسلامی بعضا با قیمت هایی حدود 300 تا 400 هزار تومان به مخاطبان معرفی شده است.

از طرفی 6 سال زمان مناسبی برای ورود مدل های طراحی شده به بازار به نظر می رسد، وقتی که در همه جای دنیا صنعت طراحی و عرضه مد به شکل شبانه روزی در حال فعالیت است.

بر این اساس، اگر نیازی وجود داشته که مجلس را به تصویب قانونی در خصوص ساماندهی مد و لباس رسانده پس همین نیاز باید مسوولان مربوط را به تکاپو بیندازد که در عمل و مرحله تولید به نتیجه برسیم و اگر این نیاز به اشتباه مطرح بوده پس اختصاص بودجه و تشکیل کارگروه دیگر موضوعیتی پیدا نمی کند.