آرشیو چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۲۷
اقتصادی
۴

شکایت ایران از 20 شرکت نفتی اروپایی

20 شرکت دیگر نفتی اروپایی با اولتیماتوم ایران به تعهدات قراردادهای خود عمل کردند.

معاون وزیر نفت با تشریح جزئیات شکایت ایران از 20 شرکت نفتی اروپایی به دلیل عدم پایبندی به قراردادهای خود با ایران در طرح های پالایشگاهی، اعلام کرد: پس از اولتیماتوم های نفتی ایران، برخی از این شرکت ها از طریق واسطه ها به تعهدات خود عمل کردند.

علیرضا ضیغمی اظهار کرد: در چند ماه گذشته برخی از شرکت های خارجی و به ویژه برخی شرکت های صاحب لیسانس اروپایی طرف قرارداد با ایران در طرح توسعه پالایشگاه های نفت به تعهدات قراردادی خود پایبند نبوده اند.

وی با اعلام این که بر اساس مفاد قراردادی، تذکراتی به برخی از این شرکت های خارجی داده شد، تصریح کرد: پس از اولتیماتوم ایران برخی از این شرکت ها از طریق واسطه ها به تعهدات خود عمل کردند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی همچنین از دریافت برخی از کالاها و قطعات یدکی مورد نیاز طرح های توسعه پالایشگاه های نفت از سوی برخی از این شرکت های خارجی خبر داد و افزود: با این وجود هنوز تعدادی از این شرکت ها به تعهدات قراردادی خود در قبال طرح های توسعه ای پالایشگاه های نفت عمل نکرده اند. وی با تاکید بر این که با وجود غیبت شرکت های خارجی عملیات راه اندازی و پیش راه اندازی واحدهای مختلف فرآیندی طرح های توسعه پالایشگاه ها در حال انجام است، اظهار کرد: راه اندازی برخی از این واحدهای پیچیده حتی منجر به تعجب شرکت های خارجی صاحب لیسانس شده است.

این مقام مسوول در پاسخ به این سوال که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی قصد دارد از چند شرکت خارجی به دادگاه های بین المللی شکایت کند، توضیح داد: در مجموع نزدیک به 40 شرکت خارجی به تعهدات قراردادی خود در طرح های پالایشگاه های نفت عمل نکرده بودند.

وی با بیان این که پس از اولتیماتوم های ایران نزدیک به نیمی از این شرکت ها به تعهدات قراردادی خود جامه عمل پوشاندند، خاطرنشان کرد: با این وجود ایران از 20 شرکت خارجی دیگر به دلیل عدم پایبندی به قراردادهای نفتی خود در قبال ایران شکایت خواهد کرد.