آرشیو سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۳۲
فرصت برابر
۱۳
بخش چهارم

عوامل موثر در نتیجه آزمون

مهدی عزیزآبادی

در هر درس می توانید تعداد سوالات را نصف کنید سپس زمان آن را نیز نصف کرده و بعد هر نصفه را نیز نصف کرده و به این صورت شما تعداد کمی سوال را در زمان اندکی پاسخ خواهید داد بدون این که در حین پاسخگویی به سوال یک به فکر زمان 29 سوال زیر پایتان باشید. این که مقدار زمان مختص به سوالاتی که حل می کنید برای شما قابل لمس باشد، بسیار بسیار از استرس ها و هول شدن های شما جلوگیری می کند و تاثیر بسزایی در مدیریت زمان شما دارد به شرط آن که حتما در هر قسمت، اول سوالات ساده را پاسخ بدهید بعد سراغ سوالات سخت تر بروید ضمنا بعد از گذشت زمان مقرر، از روی سوالات آن قسمت رد شوید و سراغ قسمت های بعدی بروید.

هدف در این قسمت، تقسیم زمان و تعداد سوالات به قسمت های مساوی و شکست زمان است. این کار باید بارها و بارها هنگام انجام تکالیف در منزل در قسمت تست زنی در زمان غیراستاندارد تمرین شود والابدون تمرین قبلی در سرجلسه آزمون انجام این کار امکان پذیر نیست.

1 ترس از نتیجه آزمون

این فاکتور یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر نتیجه آزمون است که درست سر بزنگاه یقه شما را می گیرد. قفل اعصاب (به تعبیری همان ایست مقطعی افکارتان و از خاطر رفتن همه چیز در یک آن) منجربه عدم جرات و بی رغبتی در حل مساله، سرجلسه آزمون می شود.

قسمت عمده ای از این احساس و البته پیشداوری به خاطر تجربه ها شاهکار های قبلی شماست. تنها چیزی که در چنین لحظاتی به کارتان می آید، به خاطر آوردن تجربه های موفقیت های قبلی است، البته اگر موفقیت قبلی در کار باشد! در اکثر اوقات موفقیت قبلی وجود ندارد، به همین خاطر بهترین کار این است که سعی کنیم شب​های قبل از امتحان از خودمان در مباحثی که در آنها ترس از نتیجه داریم، امتحان بگیریم. چون این امتحانات در منزل و در شرایط آرام انجام می گیرد، احتمال کسب نتیجه بهتر در آنها بیشتر است و این خود باعث می شود اعتماد به نفس شما افزایش یابد یا به زبان خودمانی ترس تان بریزد!