آرشیو پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۳۴
ایران
۱۵

مرمت مدرسه چهارباغ با چکش برقی

چندی پیش بخشی از کاشی های گنبد مدرسه چهارباغ که یکی از گنبدهای معروف اصفهان است به دلایل نامعلومی فروریخت. پس از این اتفاق، مرمت این گنبد در دستور کار سازمان میراث فرهنگی استان قرار گرفت، ولی متاسفانه مرمتی که اکنون روی این گنبد در حال انجام است، از نگاه کارشناسان میراث روشی غیراصولی است، چراکه به گفته آنان، مرمت گران با ابزاری چون چکش برقی درصدد ترمیم بخش آسیب دیده گنبد برآمده اند.

یک مرمت گر گنبدهای تاریخی درخصوص مرمت گنبد مدرسه تاریخی چهارباغ به مهر گفت: تنها یک ترک این گنبد دچار آسیب شده بود و مشخص نیست چرا ترک کناری آن را تخریب کرده اند که کاشی های آن هیچ مشکلی نداشت.

وی که خواست نامش ذکر نشود، ادامه داد: کاشی های قوس به پایین این دو ترک نیز دارای ارزش تاریخی بود که تاکنون هیچ آسیبی به آنها وارد نشده بود و جای تعجب است که چرا این کاشی ها در هر دو ترک تخریب شده است.وی با گلایه از تخریب کاشی های گنبد مدرسه چهارباغ به سبک کاملاغیرکارشناسی تصریح کرد: در حال حاضر با هیلتی (چکش برقی) مشغول تخریب این گنبد زیبا هستند و باید از اجرای این امر جلوگیری شود.این مرمت گر که اکنون شاهد تخریب این گنبد تاریخی بود اظهار کرد: این کاشی ها آن اندازه سفت و محکم است که ابتدا لعاب آن را با همین چکش برقی سوراخ و پس از آن اقدام به تخریب کاشی ها می کنند، این در حالی است که تاکنون در هیچ مرمتی این کاشی ها تخریب نشده بود و در واقع تفاوت رنگ کاشی های قوس به پایین خود مبین ارزش تاریخی آن است. یک کارشناس میراث فرهنگی نیز در این باره گفت: از لحاظ کارشناسی مراحل مرمت نباید آسیب رسان باشد و باید مجموعه مرمت با دقت و ظرافت دنبال شود.محسن نکویی افزود: در صورتی که کاشی های این گنبد با هیلتی (چکش برقی) در حال تخریب باشد اشتباه است، چون این لرزش ها خود باعث تخریب می شود و تاکنون در سابقه فعالیت خود شاهد چنین اتفاقی نبوده ام.

وی تصریح کرد: در صورتی که آزادسازی با دقت نباشد به بنا آسیب ساختاری وارد می شود. حسین احمدی، رئیس دانشکده مرمت دانشگاه هنر اصفهان نیز گفت: استفاده از چکش های ترومایتک در حوزه آثار تاریخی باب نیست و اگر استفاده شود باید دلیل خاصی درخصوص آن وجود داشته باشد.