آرشیو یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۳۶
جامعه
۱۷

رشد بیابان در تهران عقب نشست

105 هزار هکتار بیابان برای پایتختی محصور در دود و ماشین و آدم یک تهدید جدی است، اما مدیرکل منابع طبیعی استان تهران می گوید با انجام عملیات مقابله با بیابان زایی، رشد بیابان ها کند و سه کانون بحرانی نیز مهار شده است.

ریزگردهای عربی سه سالی هست که با جدیت وارد تهران شده است اما روزهایی که ریزگردهای همسایه به آسمان پایتخت نمی آید، گرد و غبارهای برخاسته از اراضی بیابانی استان تهران به هوا بلند می شود و زندگی و معیشت مردم را تحت تاثیر قرار می دهد.

غلامعباس عبدی نژاد به همین جهت مهار کانون های بحرانی بویژه در جنوب پایتخت را اقدامی مهم می داند، چون به گفته او حالابا انجام عملیات تثبیت شن های روان در سطح 40 هزار هکتار، کشاورزی در این مناطق رونق گرفته و گرد و غبارها به خاطر استقرار پوشش گیاهی دست کاشت، دیگر مردم را وادار به ترک زمین و خانه هایشان نمی کند.

او در عین حال، فرآیند مقابله با زایش بیابان را سریالی دنباله دار می داند و به اجرای پروژه ترسیب کربن با همکاری سازمان ملل در 80 هزار هکتار از اراضی بیابانی غرب تهران اشاره می کند و توضیح می دهد که اگر این پروژه به نتیجه برسد، معیشت مردم محلی ارتقا می یابد و مراتع به جای این که مانع ادامه زندگی بومیان شود، به بهبود کیفیت زندگی مردم کمک خواهد کرد.

عبدی نژاد که معتقد است پتانسیل مقابله با بیابان با افزایش قابلیت کشت در اراضی بیابانی در کشور وجود دارد، به طرح توسعه فضای سبز در جنوب تهران با استفاده از پساب ها اشاره می کند و می گوید: با اداره آب و فاضلاب تهران به توافق رسیده ایم تا از مجموع 11 مترمکعب پسابی که در هر ثانیه به جنوب تهران وارد می شود، سه مترمکعب را برای توسعه کشاورزی در اختیار بگیریم و با این روش مناطق بیابانی جنوب پایتخت را زیر کشت ببریم.

به گفته او، استفاده از پساب ها بهترین روش برای توسعه کشاورزی و فضای سبز است، چرا که با این روش دیگر نیازی به بهره برداری از آب های زیرزمینی که خود عاملی برای توسعه بیابان هاست، وجود ندارد.