آرشیو یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۵۱۰۴
دانش
۱۰

خبر

شناسایی 10 هزار گونه میکروب موجود در بدن انسان

محققان در پروژه ای که پنج سال به طول انجامید، موفق به شناسایی و تهیه فهرستی از 99 درصد میکروب های موجود در بدن یک انسان سالم شدند.

پروژه میکروبی Human Microbime با مشارکت صدها محقق از دانشگاه های مختلف برای تهیه نقشه ای از وضعیت حضور میکروب ها در بدن انسان انجام شد که نتایج این تحقیق در مجله Nature و PLoS منتشر شده است.

این تحقیق با مشارکت 242 داوطلب سالم انجام شد و نمونه های میکروب موجود در دهان، بینی، پوست، روده و واژن این افراد مورد بررسی قرار گرفت.

در این پژوهش محققان موفق به شناسایی بیش از 10 هزار گونه مختلف میکروب شدند که 81 تا 99 درصد تعداد میکروب های موجود در بدن یک انسان سالم است.

ارتودنسی دختران قبل از 13 و پسران قبل از 15سالگی انجام شود

یک دندانپزشک گفت:ارتودنسی دندان بهتر است در دختران قبل از 13 سالگی و در پسران قبل از 15 سالگی انجام شود و بهترین سن مراجعه خانواده ها برای معاینه ارتودنسی زمان رویش دندان های دائمی جلو است.

دکتر کورش رحیمی افزود: ارتودنسی، ردیف کردن دندان ها به منظور زیبایی دندان ها محسوب می شود و به عنوان شاخه ای از علم دندانپزشکی است.

وی با اشاره به این که ارتودنسی پیشگیری از ایجاد تغییرات دائمی نادرست در ساختمان صورت است، اظهار داشت: نامناسب بودن ساختمان صورت علاوه بر زیبایی، در تنفس، تکلم و تغذیه نیز ممکن است اختلال ایجاد کند.