آرشیو یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۵۱۰۴
دانش
۱۰

کاربرد سلول های بنیادی در درمان بیماری های نوروموسکولار

در زمینه بیماری های عصبی تحقیقاتی در حال انجام است که در صورت اثبات قطعی نتایج آن می تواند جدیدترین و کاراترین روش درمانی محسوب شود.

رئیس دومین کنگره نوروموسکولار و الکترودیاگنوزیس ایران با بیان این خبر گفت: سلول های بنیادی افق تازه ای پیش روی جامعه پزشکی گشوده است. دکتر نفیسی درباره بیماری ALS توضیح داد: ALS یک بیماری پیش رونده دستگاه عصبی است که طی آن سلول های حرکتی موجود در مغز و نخاع به مرور تحلیل می روند. وی افزود: این عارضه باعث بروز یک ضعف عضلانی پیش رونده، اختلال تنفسی و اختلال بلع می شود و در حیطه درمان بیماری های مغز و اعصاب نیز تحقیقات گسترده ای در حال انجام است به گونه ای که می توان گفت اکنون سلول های بنیادی بیش از آن که کاربرد درمانی داشته باشند، دارای جایگاه تحقیقاتی هستند. دکتر نفیسی افزود: البته برخی کشورها نظیر کره، امریکا، سوئیس، اوکراین و چین، بیمار نیز پذیرش می کنند، با این حال تاثیر قطعی این روش در درمان بیماری ها هنوز ثابت نشده است. در کشور ایران نیز درخصوص بیماری های عصبی بسیاری از جمله ALS تحقیقاتی در حال انجام است که در صورت اثبات قطعی نتایج آن می تواند جدیدترین و کاراترین روش درمانی محسوب شود. دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که کنگره پیش رو در راستای مرور و بازآموزی مطالب مرتبط با بیماری های عصب و عضله و روش های تشخیصی- درمانی جدید برگزار می شود، گفت: برخی موضوعات تازه و نو هستند و برای نخستین بار در ایران مطرح می شوند که از این میان می توان به MRIعضله اشاره کرد. پروفسور کارلیه از کشور فرانسه سخنران این بخش است و پروفسور عطاریان از امریکا هدایت کارگاه TMS را بر عهده دارد.

وی گفت: دومین کنگره بیماری های نوروموسکولار و الکترودیاگنوزیس از تاریخ چهارده تا هجدهم تیرماه در مرکز همایش های بین المللی شهرداری تهران و با ایراد سخن از سوی اساتید برجسته داخلی و خارجی و باحضور بیش از 300 شرکت کننده برگزار می شود.